Kurset er nettbasert og avholdes 29.—31. mars 2022. Det tar for seg styrker og svakheter, koblingsmuligheter samt juridisk regulering av helseregistre. Videre presenteres ulikheter mellom registerdata og RCTer (randomiserte kontrollerte studier), og eksempler på bruk av RRCT (registerbaserte RCT).
Kurset omhandler også ulike statistiske analysemetoder for bruk av registerdata i forskning. Det blir gitt innføring i “Directed acyclic grahps” (DAGs, kausale grafer), samt kausalitet og inferens i forbindelse med DAGs.
Kursdeltakerne vil få en innføring i en nyere metode for å redusere muligheter for bias i ikke-randomiserte studier (propensity score), multippel testing av registerdata, stratifisering og justering av variabler, hvordan man kan gjøre effektstudier ved hjelp av registerdata.
Påmelding
Påmelding for deg som ønsker å følge forelesninger uten å ta eksamen.
Lenke til påmelding hos oss
Kurset er godkjent som ph.d.-kurs og gir to studiepoeng ved UiT Norges arktiske universitet. For ph.d.-studenter følges kurset av en hjemmeeksamen.
Kursarrangør: Senter for klinisk dokumentasjon og evaluering (SKDE) ved Helse Nord og Institutt for samfunnsmedisin (ISM), UiT.
Kursavgift: Det er ingen kursavgift, men kursdeltakere som ønsker ph.d.-poeng og ikke er registrerte ph.d.-studenter, må betale semesteravgift til UiT. Deltakere som er registrerte ph.d.-studenter andre steder enn ved UiT, må dokumentere dette.
Emneleder: Eva Stensland, fag- og forskningssjef ved SKDE.
Etter å ha gjennomført kurset skal studentene:
- kjenne til juridisk regulering av ulike typer sykdomsregistre/helseregistre
- kunne vurdere hvorfor og hvordan man justerer for multippel testing
- kunne ta i bruk, samt vurdere fordeler og ulemper med, ulike metoder for å justere for mulige skjevheter i datamaterialet, inkludert bruk av «propensity score».
- kunne håndtere ulike typer regresjonsanalyser
- kunne forklare en “Directed acyclic graph” (DAG), samt vurdere modeller for inferens ved bruk av DAG
- ha innsikt i og kan vurdere fordeler og ulemper med ulike typer studiedesign (tverrsnitt, kasus/kontroll, kohorte og RCT-studier), og kan velge riktig metode
- kjenne viktigheten av å kunne benytte metoder for kvalitetskontroll av data, herunder valideringsmetoder
- kunne identifisere styrker og svakheter ved bruk av registerdata til forskning
Timeplan og litteraturliste kommer!