Dialogmeldinger mellom helseforetak og legekontor er allerde innført i Helgelandssykehuset og Finnmarkssykehuset.
- Vi er svart glade for at tjenesten nå også blir tilgjengelig ved det største helseforetaket i regionen. Med det når vi ut til enda flere brukere. Digital dialogmelding vil gjøre det enklere for behandlere å kommunisere om en pasient på en sikker måte, sier Ingrid Kulseng-Varmedal, prosjektleder for digital dialog i Helse Nord RHF.

Ingrid Kulseng-Varmedal, prosjektleder digital dialog i Helse Nord RHF
Dialogmeldingene kan besvares når behandler har ledig tid, og er derfor ikke avhengig av telefonkontakt. Det vil også fjerne feilbruk av andre meldinger som for eksempel henvisning og epikrise, som har vært brukt til dette formålet. Dialogmeldingene kan kun sendes til helseforetak i egen region.
- På denne måten vil dialogen få en egen kanal. Dialogen vil lagres i pasientens journal, understreker Kulseng-Varmedal.