Digital dialog mellom pasient og behandler
Digital dialog er en av flere digitale pasienttjenester som skal gjøre forberedelser og oppfølging av pasienter enklere.
I dag kan kun pasienter som allerede har fått time sende digital melding til sykehuset. Alle andre henvendelser går via telefon, brev, usikret e-post og SMS. Helsepersonell kan ikke starte dialog med pasienten.
Digital dialog/melding skal bli en del av alle digitale pasienttjenester for å unngå at helseforetakene får flere telefonhenvendelser som følge av digitale tjenester. Digital dialog vil være enklere for pasienten, som slipper telefonkø. Det vil trolig også bli enklere for helsepersonell, som enkelt kan henvende seg til pasienten når det passer best, f.eks for å undersøke om pasienten fortsatt ønsker å stå på venteliste. Slik kan digital dialog understøtte ventetidsløftet
Som et ledd i arbeidet med å innføre digital dialog/melding, skal pasienter som har fått innvilget rett til helsehjelp tildeles en helsekontakt. Når en pasient innvilges rett til helsehjelp får vedkommende et varsel om dette og kontaktinformasjon til den aktuelle enheten. Denne kontaktinformasjonen er pasientens helsekontakt. Andre helsetjenester, som fastlege, har allerede denne tjenesten. Helsekontakt er i produksjon.
Det er utviklet en sikker dialogløsning (standard dialog) for de pasienter som skal inn til utredning/behandling. Løsningen er i test. Tilbudet kan opprettes for alle enheter som ønsker det. Neste steg er fleksibel/forløpsbasert dialog (åpen henvisning) der sykehusene kan gi innbygger dialogmulighet med utvalgte roller og personer i sykehuset i en gitt periode. Eksempler på dette er dialog til hjemmesykehuspasienter eller pasienter som har koordinator. Dialogløsningene er i produksjon og planlegges innført på nyåret 2025.