Flere bruker Helsenorge - fortsatt rom for forbedring
Nærmere 9 av 10 pasienter i Nord-Norge leser brev fra sykehuset digitalt. De som trenger det, kan enkelt få hjelp til å lese brevene sine på Helsenorge.
Våren 2023 begynte sykehusene i Nord-Norge å sende innkallingsbrev via Helsenorge. Det betyr at de aller fleste innkallingsbrev til timer og innleggelser ikke lengre sendes ut fra sykehuset, men sendes til Helsenorge. Dersom mottaker ikke kan få brevet på Helsenorge, for eksempel pasienter mellom 12-16 år, sendes brevet direkte til pasienten i posten. Brev som ikke blir åpnet på Helsenorge etter fire dager, skrives ut og sendes til pasient i posten.
Jo flere brev som leses på Helsenorge, jo mer sparer helseforetakene i tid og porto. Samtidig er det større sannsynlighet for at pasienten får brevet i tide og kan melde fra om timen ikke passer – også det på Helsenorge.
De fleste leser digitalt
I en uhøytidelig undersøkelse i september 2024 under Helseinnovasjonsuka ved Nordlandssykehuset, spurte vi folk som besøkte DIS-prosjektets stand: Hvor stor andel av brevene fra de fire sykehusene i Helse Nord ble lest digitalt hittil i år? Diskusjonen gikk ivrig – over eller under 50%? Av de 78 personene som deltok, svarte 78% at de trodde mer enn halvparten leste brevet digitalt, 28% trodde det var mer enn 80%.
Riktig svar er at 89 % av brevene leses digitalt på Helsenorge. Dette er høyt, når vi vet at 850.000 innbyggere i Norge opplever digitalt utenforskap.
Kan gi fullmakt til å la andre bruke Helsenorge
Årsaken er antakelig at pasienter nå kan gi andre fullmakt til å bruke utvalgte tjenester på Helsenorge i korte eller lengre perioder. Dette er en forbedring som kanskje ikke er så godt kjent.
Slik ser skjermbildene ut når du logger inn på Helsenorge for å registrere hvem du vil gi fullmakt til.
Selv om det stadig gjøres forbedringer på Helsenorge : Det er fortsatt rom for forbedring av tjenester på Helsenorge. Brukere ønsker enklere navigering, mer intuitive valg («fliser») og mer sammenhengende tjenester. Det er ikke alltid selvforklarende hvilken informasjon som kommer hvor. Mange brukere tar også opp at innkallingsbrevene er lange og har mye og ustrukturert informasjon.
Så: Mye er bra – og mye kan bli bedre.