Korter ned ventelistene med få tastetrykk
Flere ventelister fylles opp med pasienter som kanskje ikke trenger time. Teknologi er med på å rydde opp i ventelistene – og gi plass til de som trenger helsehjelp raskere.
En storstilt ryddesjau er utført på flere av ventelistene hos UNN de siste ukene. Med få tastetrykk kan pasienter som står oppført på ventelister, enkelt si ifra om de fortsatt trenger å stå der. Pasienter som melder ifra om at de ikke lenger trenger for eksempel en operasjon slipper til andre pasienter som trenger hjelp.
- Det er viktig at de rette pasientene får time på sykehus. Hvis en pasient har blitt bedre og ikke trenger å stå på ventelista, er det viktig for oss å få vite sånn at andre pasienter kan rykke frem, oppsummerer Tone Christin Tårnes.
Hun jobber som seksjonsleder på øre-, nese-, halsavdelinga på UNN, og sammen med avdelingsleder Laila Furulund Strøm ser hun nå effekter av jobben som er gjort med å gjennomgå ventelistene i avdelinga.
Godt samarbeid i Helse Nord
Øre-, nese- halsavdelinga på UNN har jobbet med ventelistegjennomgang siden i sommer. Flere avdelinger følger nå etter. Jobben gjøres med god hjelp fra Nordlandssykehuset, som har gjort det samme for flere år siden.
- Pasienter som svarer at de ikke lenger skal ha ventelisteplass, følges opp personlig av ansatte på avdelingene. På den måten får vi kvalitetssikret vurderinga av om det er behov for konsultasjoner og om operasjoner skal gjennomføres eller ikke, forklarer Lars Eirik Hansen, leder for Senter for klinisk støtte og dokumentasjon ved Nordlandssykehuset.
- Vi har hatt et veldig godt samarbeid med Nordlandssykehuset. I Helse Nord står vi sammen og jobber for pasientene, driver informasjonsutvikling og hjelper hverandre, oppsummerer avdelingsleder Furulund Strøm.
Trygt å bruke Helsenorge
Digitale skjema er ikke noe nytt. Det nye er måten pasienter får tilgang til skjema. Tidligere ble lenker til skjema sendt ut på SMS, og pasienten måtte klikke på en tilsynelatende ukjent lenke i en tekstmelding for å få tilgang til et skjema hvor private opplysninger skulle oppgis. Fordi man ikke bør klikke på lenker man ikke er helt sikre på, kunne mottakeren av SMS en aldri være helt sikker på om meldinga og lenka kom fra en trygg avsender, eller om det var et svindelforsøk.
Nå har man gått over til en sikrere måte å gjøre dette. Pasienten får fortsatt en SMS, men kun med beskjed om at vedkommende har en oppgave i Helsenorge. Pasienten må da selv logge seg inn på Helsenorge for å fylle ut et skjema. Det blir slutt på å følge en tilsynelatende vilkårlig lenke i en SMS, og med det bedres pasientsikkerheten
Det er kun brukere som selv er aktiv på Helsenorge som vil kunne motta slike skjemaer. Det er derfor ingen fare for at vi sender skjemaer til personer som ikke bruker Helsenorge. Disse vil ha muligheten til å få tilsendt skjemaet på papir.
- Det er store fordeler med å gjøre dette på denne måten. Helsenorge er en tjeneste innbyggerne stoler på. Vi vet også at de fleste bruker Helsenorge via mobil, noe som gjør det enkelt å logge seg inn med biometri (ansiktsgjenkjenning) og man slipper å taste passord, sier Hansen og legger til:
- Under Covid var det mange som brukte Helsenorge for å lese prøvesvar etter koronatesting. Den vanen, med å finne helseopplysninger og utføre tjenester digitalt, har mange tatt med seg videre. Pasienter forventer i dag at mange tjenester skal være digitale – også slik skjemautfylling som vi har jobbet med nå, sier Lars Eirik Hansen på Nordlandssykehuset.
Svarer kjapt – på mobil
I denne omgangen ble det brukt rundt to uker på å rydde i ventelistene på øre-nese-hals ved UNN.
I løpet av den første uka ble det sendt ut 4.700 ventelisteskjema på Helsenorge, med SMSer om å logge inn på Helsenorge. I løpet av de første dagene hadde 80% av mottakerne logget seg inn og fylt ut skjema. Av disse svarte 15% at de ikke lenger hadde behov for operasjon. Altså kunne ventelisteplasser dermed frigjøres.
Det er Helse Nord IKT, på oppdrag fra Helse Nord gjennom prosjektet Digitale innbygger- og samhandlingstjenester, som står bak teknologien som gjør det mulig å rute pasienter direkte inn på Helsenorge for å fylle ut skjemaer.
Videre skal ventelistene holdes oppdaterte fortløpende. Det jobbes med å ta i bruk samme metode, som Nordlandssykehuset og UNN allerede har tatt i bruk, ved flere avdelinger og sykehus i Helse Nord.