Pasientbrev på Helsenorge
Det skal være enkelt for pasienter å forstå informasjonen som sendes fra sykehus. Derfor er de nye pasientbrevene på Helsenorge kortere, skrevet med klart språk og viser til informasjon på nett. Alle brev sendes direkte til Helsenorge slik at pasienten har mest mulig samlet på ett sted.
Pasientinformasjon skal være basert på nasjonale brevmaler i «klarspråk». Innkallingsbrev fra Dips med digitale helseopplysningsskjema ble satt i drift i hele Helgelandssykehuset, Finnmarkssykehuset og Nordlandssykehuset fra april 2023. Universitetssykehuset i Nord-Norge gjennomfører innføring i løpet av 2023.
Videre arbeid innebærer integrasjon mellom pasientinformasjon på sykehusenes nettsider og pasientbrev for å sikre konsistent og kvalitetssikret informasjon og unngå vedlikehold av to informasjonssystem. Funksjonaliteten må utvikles i Dips. Kvalitetssikring av og produksjon av FNSP-tekster utføres av sykehusene som en del av kontinuerlig forbedring.
Innkallingsbrev til røntgentime er avhengig av oppgradering av Sectra og planlegges innført i 2024.
Brevene settes sammen av en rekke standardiserte formuleringer som kan være felles for behandlingstyper og sykehus – slik som du finner det på nettsidene til sykehusene i dag. I tillegg skal all informasjon i brevet være i «klart språk», og derfor være kort, oversiktlig og enkel å lese og forstå for pasienten.
Tilleggsinformasjon om behandling, rettigheter og praktisk informasjon finnes på nett eller formidles via telefon og post dersom brukeren ønsker dette. Dersom mottakeren bruker Helsenorge får pasienten et varsel om brev, og ved behov, en påminning. Dersom brevet ikke blir åpnet digitalt, ettersendes brevet til fysisk post. I de tilfellene der pasienten ikke er bruker av Helsenorge, sendes brevet automatisk til pasientens postadresse.
I tillegg til at brevene blir kortere og mer forståelige, er det flere fordeler med de nye brevene:
- Frem til nå har pasienter opplevd å få motstridende informasjon i brev, vedlegg, på nett og i direkte kontakt med sykehusene. Nå får pasienten kvalitetssikret informasjon på ett sted.
- I lange brev kan viktig informasjon være «gjemt». De nye brevene blir ryddigere og den viktigste informasjonen kommer først.
- Mange pasienter forstår ikke informasjonen de får fra helsetjenesten. De nye brevene skal være enklere og i «klart språk».
- De fleste pasienter forventer i dag å få informasjon digitalt.
- De nye brevene sørger for at pasientene får det meste av helseinformasjon på ett sted (Helsenorge).
- Mindre fysiske brev = færre penger brukes på porto. Nytteberegning av digitalisert pasientinformasjon fra 2016 (revidert i 2021) estimerte en årlig gevinst på totalt ca. 36 mill.
- Det er lettere å finne brevet på Helsenorge enn et brev som er mottatt et halvt år tidligere.
I oppdragsdokumentet for 2021 og 2022 stilles det krav om å innføre nye inntaksbrev i klarspråk og digitalisert form.
Helse Nord starter med de vanligste brevene fra fagsystemet Dips. Vi jobber for at informasjon skal følge pasientforløpet og henge sammen med andre tjenester på Helsenorge.
Sist oppdatert 21.12.2022