Hva sier legekontorene om løsningen?

De aller fleste legekontorene i Nord-Norge har tatt i bruk Helse Nords bestillingsløsning for elektronisk rekvirering av laboratorietjenester. Nå videreutvikles løsningen til også å inkludere rekvirering av røntgentjenester og klinisk henvisning. I tillegg vil sykehjem og andre aktører i pleie- og omsorgstjenesten i løpet av høsten 2018 få tilbud om å ta den i bruk. Både sykehuslaboratoriene og fastlegene er godt fornøyde med gevinstene som er oppnådd etter å ha tatt i bruk løsningen - under kan du lese hva noen av de har uttalt til media om løsningen.

Nordlys: Kutter papirmølla for kreftprøver. Mye å si for pasientsikkerheten

En nyvinning på IKT-fronten gjør at man slipper papirmølla for å bestille kreftprøver. Legekontorene kan nå sende elektronisk bestilling til sykehuslaboratoriet av prøver for å avdekke føflekk- og livmorhalskreft.
Se artikkel fra avisa Nordlys - 14. mars 2016

Rana Blad: Sikrere blodprøver med data

Fra skjema til skjerm gjør jobben enklere for helsepersonell: Fastlege Per Laurits Pedersen og kontorleder Katrin Grongstad ved Ytteren legesenter opplever det som et stort fremskritt å kunne rekvirere blodprøver via data. Muligheten for å gjøre feil er omtrent borte når fastlegen erstatter papir med skjerm for å rekvirere labtjenester hos sykehuset.
Se artikkel i Rana Blad (screenshot) - 28. sept. 2015
Rana Blad: Sikrere blodprøver med data

iTromsø: Fastlegene kutter ut papirmølla

- UNN er rask til å gi svar på prøvene og gir også god oppfølging til oss. Tidligere måtte man skrive manuelt inn på prøveglassene, mens det nå skrives ut strekkoder som klistres på glassene. Dette gir færre feil, Det ligger en enorm trygghet i dette, sier fastlege Dag Nordvåg på Sentrum legekontor.
Les hele artikkelen i avisa iTromsø - 9. des. 2014
Fastlege Dag Nordvåg ved Sentrum legekontor i Tromsø

Magasinet d:mag: Enkel og trygg labløsning

Elektronisk rekvirering av blodprøver og andre laboratorietjenester har gjort hverdagen enklere både for fastlegen og sykehuslaboratoriet. Samtidig fjerner den en lang rekke potensielle feilkilder.
Les mer i kundemagasinet d:mag, DIPS ASA - nr. 1/2014

NRK Nordland: Først med elektroniske labprøver

Et omfattende papirvelde på laboratoriene ved sykehusene i Norge går mot slutten. I løpet av 2014 kan alle legekontor i Nord-Norge bestille laboratorieprøver elektronisk. Dermed blir landsdelen først ute med dette.
Les hele artikkelen på NRK Nordlands nettsted - 20. des. 2013
Sist oppdatert 06.07.2018