We recommend that you upgrade to the latest version of your browser.
logo Helse Nord

Rapport LISKART-prosjektet - Kartlegging av spesialistutdanningen i Helse Nord

Kartlegging 2024

Hvordan skal vi sikre attraktive og smidige spesialiseringsløp med høy kvalitet for leger i Nord-Norge?

Rapporten, som ble publisert i september 2024, er resultatet av et omfattende kartleggingsarbeid med spesialistutdanningen i Helse Nord. Målet har vært å innhente informasjon om hva som skal til for å lykkes den nye spesialistutdanningen.

Du kan lese hele rapporten i sin helhet her: LISKART-prosjektet_ Kartlegging av spesialistutdanningen i Helse Nord (PDF)

Nedenfor presenteres en kort oversikt over resultat fra kartleggingen. (UNDER ARBEID)

Spesialistutdanningen er et ledelsesansvar. Helseforetakene har et virksomhetsansvar for å legge til rette for at LIS kan gjennomføre utdanningen i tråd med spesialistforskriften. Det innebærer at arbeidet med spesialistutdanning må være forankret i hele lederlinjen, fra toppledelse til nærmeste leder på alle nivåer.

Gode læringsmiljøer kjennetegnes av trivsel, godt samarbeid og dialog mellom overleger og LIS, anerkjennelse, oppmuntring og læring i støttende rammer.

Ny spesialistutdanning er en kompetansebasert utdanning som vektlegger læringsmål for å vurdere kandidatenes faktiske kompetanse. Denne tilnærmingen anerkjenner at 
leger lærer på forskjellige måter og i ulikt tempo.

Spesialistutdanningen består av flere områder som må fungerer sammen, for at spesialistutdanningen skal være god. Gode systemer og administrativ støtte er et viktig bidrag.

Last updated 11/11/2024