We recommend that you upgrade to the latest version of your browser.
Rapport LISKART-prosjektet - Kartlegging av spesialistutdanningen i Helse Nord
Kartlegging 2024
Hvordan skal vi sikre attraktive og smidige spesialiseringsløp med høy kvalitet for leger i Nord-Norge?
Rapporten, som ble publisert i september 2024, er resultatet av et omfattende kartleggingsarbeid med spesialistutdanningen i Helse Nord. Målet har vært å innhente informasjon om hva som skal til for å lykkes den nye spesialistutdanningen.
Nedenfor presenteres en kort oversikt over resultat fra kartleggingen. (UNDER ARBEID)
Spesialistutdanningen er et ledelsesansvar. Helseforetakene har et virksomhetsansvar for å legge til rette for at LIS kan gjennomføre utdanningen i tråd med spesialistforskriften. Det innebærer at arbeidet med spesialistutdanning må være forankret i hele lederlinjen, fra toppledelse til nærmeste leder på alle nivåer.
Gode læringsmiljøer kjennetegnes av trivsel, godt samarbeid og dialog mellom overleger og LIS, anerkjennelse, oppmuntring og læring i støttende rammer.
Ny spesialistutdanning er en kompetansebasert utdanning som vektlegger læringsmål for å vurdere kandidatenes faktiske kompetanse. Denne tilnærmingen anerkjenner at leger lærer på forskjellige måter og i ulikt tempo.
Spesialistutdanningen består av flere områder som må fungerer sammen, for at spesialistutdanningen skal være god. Gode systemer og administrativ støtte er et viktig bidrag.