Forskere ble gjort stas på

Ny helseforskning i nord gir ny kunnskap. Som en del av årets regionale helseforskningskonferanse i Tromsø vanket det pris til flere forskere fra sykehus og universitet.

Publisert 14.11.2016
Sist oppdatert 10.04.2018
En gruppe personer som har sertifikater
2. og 3. november var det stormønstring av helseforskningsaktiviteten i Nord-Norge. Den regionale helseforskningskonferansen 2016 tok sikte på å dele suksesskriterier for å lykkes med helseforskning både i Nord-Norge og internasjonalt. Konferansen hadde som mål å være en nyttig og inspirerende møteplass der nye kontakter kunne bli knyttet.

Målgruppen var blant annet ledere og etablerte forskere i helseforetakene, ved de nordnorske universitetene, forskere innen medisin, helsefag og andre fag innen helsetjenesteforskning, forskningsinteresserte studenter, forskningsstøttepersonell og presse.

Forskningspriser

Konferansen ble rundet av med en skikkelig prisutdeling. Alle innsendte bidrag ble vurdert i en av fire vitenskapelige komiteer: somatikk, psykisk helse, helsefaglig -og helsetjenesteforskning og basalforskning. Hver komite vurderte det beste innsendte abstraktet innen sitt eget fagområde.

Vinnerne

• Ane Sofie Kokkvoll fra Finnmarkssykehuset fikk prisen for beste abstrakt innen somatisk forskning for studien «Helse hos overvektige barn. To års resultater fra aktivitetsskolen i Finnmark». Dette er en randomisert studie som viser at tverrfaglig livsstilintervensjon gjennomført i grupper av flere familier gir bedre resultater ved behandling av barn med overvekt og fedme, enn tradisjonell rådgivning rettet mot hver enkelt familie. Les mer om studien til Kokkvoll på uit.no

• Anna Dahl Myrvang, stipendiat ved institutt for psykologi ved UiT, fikk prisen for det beste abstrakt i sesjon for psykisk helse for studien «Reduced functional connectivity in resting state networks in adolescents with anorexia nervosa: preliminary results». Studien viste at unge jenter med anoreksi har funksjonelle endringer i ett av hjernenettverkene som er assosiert med eksekutive funksjoner, som for eksempel oppmerksomhet og inhibisjon sammenliknet med friske kontrolldeltakere.

• Bård Ove Karlsen fra Nordlandssykehuset ble tildelt prisen for beste abstrakt i sesjon for basalforskning i sin studie «Genome-widening mining for complement associated long non-coding RNA in a human whole blood model of Straphylococcus aureus induced inflammation». Forskningen hans kan forhåpentligvis bidra til å finne nye diagnostiske markører for sepsis, og muligens gi nye behandlingsmuligheter for infeksjon.

• Prisen for beste abstrakt i sesjon for helsefaglig og helseforskning gikk til Anette Langås Larsen fra NAFKAM, UiT,  for studien «Between professional and popular knowledge – a qualitative study of health professionals and handling of traditional spiritual healing in Norwegian – Sami muncipality.» Studien viser at helsepersonell både kjenner til, og har respekt for pasienters bruk av tradisjonell helbreder. Studien bidrar med viktig kunnskap for å kunne utvikle en mer kultursensitiv helsetjeneste.

Vellykket konferanse

– Vi synes alle sammen at konferansen gikk veldig bra. Det var over 290 påmeldte, og vi fikk mange spennende bidrag. Det var veldig interessant å høre om forskningsstrategier i andre helseforetak i regionen, lære hvordan man får til god forskning fra de som har vist evnen til å lykkes, og få overblikk over forskningen og forskningsmiljøer her i nord, sier Svetlana Zykova, leder for konferansens programkomite.

Hun delte ut priser sammen med brukerrepresentant i programkomite Jørgen Dahl.