Unilabs med private røntgentjenester i Tromsø fra 1. juli

Kjære fastlege: Fra 1. juli kan du rekvirere røntgentjenester fra Unilabs Tromsø for pasienter med henvisning. Det private røntgeninstituttet overtar tjenestetilbudet for private røntgentjenester i Tromsø etter endt anbudsprosess, mens Aleris viderefører den offentlige avtalen for samme type tjenester i Bodø.

Publisert 04.06.2020
Sist oppdatert 19.06.2020
Unilabs med private røntgentjenester i Tromsø fra 1. juli 2020

Helse Nord har gjennomført en anbudsprosess på private røntgentjenester i helseregionen. Dette har resultert i at Unilabs fra 1. juli 2020 vil overta tjenestetilbudet for private røntgentjenester i Tromsø. Aleris viderefører den offentlige avtalen for samme type tjenester i Bodø. For pasienter med henvisning dekkes disse tjenestene av det offentlige. Egenandel er den samme som ved offentlige sykehus, p.t. kr. 250,-.

Tjenestetilbud i ERL-løsningen tilgjengelig fra juni

Tjenestetilbudet for Unilabs er nå tilgjengelig i Helse Nords bestillingsløsning (ERL) – fra fredag 5. juni kan det private røntgeninstituttet ta imot elektronisk rekvisisjon via Interactor. Unilabs vil gjøre følgende undersøkelser: MR, CT, røntgen og ultralyd. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at tjenestene ikke vil være dekket av det offentlige før avtalen med Helse Nord trer i kraft 1. juli 2020. Ønsker en pasient med henvisning å benytte seg av tilbudet fra Unilabs før avtalen trer i kraft, er det viktig å påpeke at pasienten da må dekke kostnadene selv.

Har du spørsmål vedr. elektronisk rekvirering med Helse Nords ERL-løsning, må du gjerne ta kontakt med prosjektleder Majbrit Kragh ved Helse Nord FRESK. Spørsmål vedr. Unilabs’ etablering av privat røntgeninstitutt i Tromsø kan rettes til instituttsjef Fred Magne Henriksen.

Brukerstøtte for ERL-løsningen her

Mer om Helse Nords prosjekt ERL Utvikling