Vi tilrår at du alltid nyttar siste versjon av nettlesaren din.
logo Helse Nord

Kartlegging LISKART

Ledelse

Spesialistutdanningen er et ledelsesansvar. Helseforetakene har et virksomhetsansvar for å legge til rette for at LIS kan gjennomføre utdanningen i tråd med spesialistforskriften. Det innebærer at arbeidet med spesialistutdanning må være forankret i hele lederlinjen, fra toppledelse til nærmeste leder på alle nivåer.

UNDER ARBEID

Hele rapporten finner du her: Kartlegging og regional handlingsplan

Anbefalte forbedringsforslag:

Styrke samspillet mellom HR, fag og kommunikasjon i rekrutteringen av LIS

Stillingsannonsene må inneholde informasjon om utdanningsløpet, hvor læringsmålene oppnås og hvor eventuell spesialiseringsperiode(r) gjennomføres, i tillegg til annen relevant faginformasjon. Utdanningsplanene kan med fordel synliggjøres på helseforetakets webside, som kan fungere som landingsside for annonsen.

UAO kjenner utdanningsløpet i sin spesialitet. Det vil være naturlig å involvere UAO for å styrke det utdanningsfaglige fokuset i stillingsannonsene.

Ivareta rekrutteringsperspektivet i utforming av utdanningsplaner

For å sikre attraktive og forutsigbare utdanningsløp er det viktig at utdanningsplanene er utformet på en oversiktlig måte, slik at LIS kan se hvordan utdanningsløpet er planlagt. Planene bør legge opp til gode løsninger med hensyn til gjennomføring av spesialiseringsperiode og rotasjoner mellom avdelinger/læringsarenaer.

Leder har ansvar for å rekruttere LIS, og har god kjennskap til hvilke faktorer som kan styrke rekrutteringsarbeidet. Økt samarbeid mellom ansvarlige ledere og utdanningsutvalg i dette arbeidet kan bidra til mer attraktive utdanningsplaner.

Tettere oppfølging av LIS fra hovedarbeidsgiver i spesialiseringsperioden

Tettere og mer personlig oppfølging fra ansvarlig leder hos hovedarbeidsgiver i spesialiseringsperioden vil trolig styrke LIS sin tilhørighet og ønske om å komme tilbake. Dette kan for eksempel være at leder eller veileder ringer LIS og sjekker hvordan spesialiseringsperiode går. Eller at LIS blir invitert til å delta på sosiale og faglige jobbarrangementer av betydning, der det lar seg gjøre.

Arbeidsgruppene mener det vil bidra til at LIS opplever seg ønsket tilbake, og øke sannsynligheten for at LIS returnerer etter endt spesialisering.

Oppfølgingen bør gjøres av nærmeste leder, i samarbeid med veileder.

Styrket stipend- og bostøtteordning

En styrket stipend- og bostøtteordning kan redusere de økonomiske barrierene som enkelte LIS opplever i forbindelse med spesialiseringsperioder. Dette kan gjøre det lettere for LIS å fullføre spesialiseringsperioden uten forsinkelser i utdanningsløpet.

Bistand til å skaffe og finansiere barnehageplasser, eksempelvis gjennom et samarbeid med kommuner, bør også vurderes.

I oppsummeringer fra arbeidsgruppene kommer det fram at en styrket bostøtte-ordning, som også inkluderer dekning av hjemreiser, vil kunne være med å redusere den økonomiske barrieren.

Sist oppdatert 15.11.2024