Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.
logo Helse Nord

LISKART-prosjektet

Slik skal vi forbedre spesialistutdanningen for leger

Seks år etter innføring snakker vi fortsatt om «den nye spesialistutdanningen». Fredag 4. april skal Helse Nord presentere hvordan vi konkret jobber for å lage attraktive og gode utdanningsløp for leger i spesialisering i Helse Nord.

Helen Langfors Åsli, Helse Nord RHF
Publisert 10.03.2025
En gruppe mennesker iført hvite laboratoriefrakker og står foran et vindu

Foto: Kristina Slåtsve

Jonas Håkonsen, Elisabeth Rekkedal (konst. overlege) og Aleksander Wilhelmsen er alle LI2/3 på Nordlandssykehuset.

– Handlingsplanen adresserer en rekke forbedringstiltak som skal bidra til en attraktiv og bedre spesialistutdanning for leger, uten alt for mye «plunder og heft», forteller prosjektleder for LISKART-prosjektet Trine Holmvåg.

Planen inneholder tiltak innenfor innsatsområdene; ledelse, læringsmiljø, kompetanseoppnåelse og administrativ støtte.

LISKART-prosjektet har gjennomført en omfattende kartlegging av spesialistutdanningen i Helse Nord for å identifisere forbedringsområder, og det er dette arbeidet som har resultert i en rykende fersk handlingsplan. I planen er det en rekke tiltak som skal bidra til attraktive og gode spesialiseringsløp for LIS (leger i spesialisering). 

En person med blondt hår
Prosjektleder for LISKART-prosjektet Trine Holmvåg ønsker sammen med prosjekgruppen velkommen til webinar 4. april. 

Tett regionalt samarbeid

I LISKART-prosjektet jobber helseforetakene tett sammen i hele regionen, med sykehusforetakene og Helse Nord RHF. Prosjektgruppen består av de utdanningskoordinerende overlegene og RHF-et.

– Her deler vi kompetanse, erfaringer og samarbeider om utviklingsarbeidet. Dette har ført til en felles forståelse for hvor «skoen trykker» i spesialistutdanningen - og behovene fremover. Det regionale samarbeidet blir mye bedre -  og enklere – når vi har samme forståelse for utfordringene, sier Holmvåg.

Antia Menztoni-Einarsen
HR-direktør i Helse Nord RHF, Anita Mentzoni-Einarsen.
– Utdanningen er svært viktig for at Helse Nord skal kunne ha tilstrekkelig med legespesialister som kan tilby spesialisthelsetjenester til den nordnorske befolkningen, sier hun. 

– Hvorfor er det viktig å ha fokus på spesialistutdanningen?

Helse Nord er avhengig av legespesialister for å kunne tilby spesialisthelsetjenester. HR-direktør i Helse Nord RHF, Anita Mentzoni-Einarsen, kan fortelle at disse i all hovedsak rekrutteres ved at Helse Nord utdanner dem selv gjennom spesialistutdanningen.

– Utdanningen er svært viktig for at Helse Nord skal kunne ha tilstrekkelig med legespesialister som kan tilby spesialisthelsetjenester til den nordnorske befolkningen, sier hun. 

Webinar for ledere, overleger, LIS, HR og andre 4. april

På et webinaret 4. april vil prosjektgruppen presentere hovedfunnene fra kartleggingen og fortelle hvordan Helse Nord i fellesskap skal gå fra å snakke om «den nye spesialistutdanningen», til å jobbe mer konkret med dette. Målgruppen for webinaret er ledere, overleger, LIS, HR-personell og andre nøkkelpersoner som jobber med spesialistutdanningen.

– Vi har avdekket at flere av disse nøkkelrollene mangler nødvendig kunnskap om spesialistutdanningen. Vi ønsker å bruke dette webinaret til å gi mer kunnskap og fortelle hvilke grep vi skal gjøre for å forbedre utdanningen, sier Holmvåg.  

Webinaret er digitalt og du må melde deg på.

– Det er første gang vi gjennomfører webinar om spesialistutdanning, men vi vurderer allerede nå å gjennomføre flere. Hvis vi ser at tilbudet er populært, så kommer prosjektgruppen til å tilby flere webinarer fremover der vi legger til rette for ulike dypdykk og erfaringsutveksling på tvers av foretakene. Målet er å øke kunnskapen om spesialistutdanning, sier Holmvåg.

Meld deg på webinaret 4. april 11.00 - 12.00

Påmelding

Webinaret vil gi deg som jobber med spesialistutdanningen økt kunnskap om spesialistutdanningen. 

Regional handlingsplan: Spesialistutdanning av leger i Helse Nord

Handlingsplanen inneholder 23 tiltak fordelt på fire innsatsområder som Helse Nord vil iverksette. De fire innsatsområdene er ledelse, læringsmiljø, kompetanseoppnåelse og administrativ støtte.

Handlingsplanen bygger på en omfattende kartlegging gjennomført av LISKART-prosjektet i perioden 2023-2024. Resultatene fra kartleggingene er nærmere beskrevet i en egen rapport, som hver av tiltakspunktene i handlingsplanen henviser til. Handlingsplanen tydeliggjør hvilke tiltak Helse Nord må iverksette for å lykkes med spesialistutdanningens del 2 og del 3.

Handlingsplanen finner du her: Kartlegging og regional handlingsplan

Forbedringsarbeidet er forankret i strategi for Personell, utdanning og kompetanse i Helse Nord.

Bedre spesialistutdanning for leger

LISKART-prosjektet er todelt. Første del handler om forbedring av spesialistutdanningen i Helse Nord, i andre del ser vi på behovet for legespesialister innenfor de ulike spesialitetene.
LISKART
En gruppe mennesker som poserer for et bilde foran en vannmasse