Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.
logo Helse Nord

Styringskrav og rammer overlevert helseforetakene

I foretaksmøtet 5. februar fikk helseforetakene i Helse Nord overlevert sine styringskrav og rammer for 2025 fra Helse Nord RHF. Et av de viktigste kravene er at ventetidene skal ned.

Ingrid Bredesen Hangaas, Helse Nord RHF
Publisert 06.02.2025
Sist oppdatert 10.02.2025
Grafisk brukergrensesnitt

– Dette er det viktige dokumentet som foretakene skal jobbe etter i 2025. Vi har basert mye av det på oppdraget vi har fått fra helse- og omsorgsdepartementet, og så har vi noen egne krav i tillegg. Det nye i år er at dokumentet beskriver færre oppdrag. Det er for at foretakene skal kunne prioritere enda spissere, sier administrerende direktør Helse Nord RHF, Marit Lind. 


Hun holdt et kort innlegg i den uformelle delen av foretaksmøtet, ledet av styreleder Renate Larsen, hvor alle de seks helseforetakene i regionen fikk overlevert det årlige oppdrags- og bestillingsdokumentet fra sin eier, Helse Nord RHF.

Ventetidene skal ned

Dokumentet styringskrav og rammer inngår i Helse Nords helhetlige virksomhetsstyring, og skal sikre at nasjonale og regionale mål for spesialisthelsetjenesten oppfylles, slik at den offentlige helsetjenesten er og blir pasientenes foretrukne valg.

– Et av de viktigste kravene vi stiller, er at ventetidene i sykehusene skal ned. Alle pasienter som er vurdert å ha behov for spesialisthelsetjenester skal kunne være trygge på at de får utredning og behandling innen forsvarlig tid, understreker Lind.

Gjennomsnittlig ventetider i spesialisthelsetjenesten har økt siden 2017 og er for lange. Derfor lanserte regjeringen «Ventetidsløftet» i mai 2024. Målet er at ventetidene i løpet av 2025 skal ned til 2019-nivå. Les mer om arbeidet med å få ned ventetidene i Helse Nord.

 

Portrett Marit Lind
– Et av de viktigste kravene vi stiller, er at ventetidene i sykehusene skal ned. Alle pasienter som er vurdert å ha behov for spesialisthelsetjenester skal kunne være trygge på at de får utredning og behandling innen forsvarlig tid, sier administrerende direktør i Helse Nord, Marit Lind.

Hovedmål 

Hovedmålene i styringskravene for 2025 er at helseforetakene skal innrette sin virksomhet med sikte på å nå følgende hovedmål:

  • Rask tilgang til trygge helsetjenester av høy kvalitet og sammenhengende pasientforløp

  • Styrke psykisk helsevern og tverrfaglig spesialisert rusbehandling

  • Kunnskapsbaserte og bærekraftige tjenester gjennom forskning, innovasjon og næringslivssamarbeid

  • Den offentlige helsetjenesten skal være fagfolkenes foretrukne arbeidsplass

  • Spesialisthelsetjenesten bidrar til samfunnssikkerhet og er forberedt på kriser


SE HELE DOKUMENTET MED VEDLEGG: Styringskrav og rammer til helseforetakene 2025

Ventetider i Helse Nord

Vi skal legge til rette for at ventetidene i sykehusene reduseres – både på kort og lang sikt. Alle pasienter skal være trygge på å motta forsvarlige tjenester innen forsvarlig tid.

Les mer om arbeidet med å få ned ventetidene i Helse Nord
Bilde fra en operasjon på UNN