Ventetider i Helse Nord
Vi skal legge til rette for at ventetidene i sykehusene reduseres – både på kort og lang sikt. Alle pasienter skal være trygge på å motta forsvarlige tjenester innen forsvarlig tid.
I foretaksmøtet 5. februar fikk helseforetakene i Helse Nord overlevert sine styringskrav og rammer for 2025 fra Helse Nord RHF. Et av de viktigste kravene er at ventetidene skal ned.
– Dette er det viktige dokumentet som foretakene skal jobbe etter i 2025. Vi har basert mye av det på oppdraget vi har fått fra helse- og omsorgsdepartementet, og så har vi noen egne krav i tillegg. Det nye i år er at dokumentet beskriver færre oppdrag. Det er for at foretakene skal kunne prioritere enda spissere, sier administrerende direktør Helse Nord RHF, Marit Lind.
Hun holdt et kort innlegg i den uformelle delen av foretaksmøtet, ledet av styreleder Renate Larsen, hvor alle de seks helseforetakene i regionen fikk overlevert det årlige oppdrags- og bestillingsdokumentet fra sin eier, Helse Nord RHF.
Dokumentet styringskrav og rammer inngår i Helse Nords helhetlige virksomhetsstyring, og skal sikre at nasjonale og regionale mål for spesialisthelsetjenesten oppfylles, slik at den offentlige helsetjenesten er og blir pasientenes foretrukne valg.
– Et av de viktigste kravene vi stiller, er at ventetidene i sykehusene skal ned. Alle pasienter som er vurdert å ha behov for spesialisthelsetjenester skal kunne være trygge på at de får utredning og behandling innen forsvarlig tid, understreker Lind.
Gjennomsnittlig ventetider i spesialisthelsetjenesten har økt siden 2017 og er for lange. Derfor lanserte regjeringen «Ventetidsløftet» i mai 2024. Målet er at ventetidene i løpet av 2025 skal ned til 2019-nivå. Les mer om arbeidet med å få ned ventetidene i Helse Nord.
Hovedmålene i styringskravene for 2025 er at helseforetakene skal innrette sin virksomhet med sikte på å nå følgende hovedmål:
SE HELE DOKUMENTET MED VEDLEGG: Styringskrav og rammer til helseforetakene 2025
Vi skal legge til rette for at ventetidene i sykehusene reduseres – både på kort og lang sikt. Alle pasienter skal være trygge på å motta forsvarlige tjenester innen forsvarlig tid.