Folkehelseinstituttet anser Pseudomonasutbruddet som over

Basert på at smittekilden er fjernet og en raskt fallende kurve, anser Folkehelseinstituttet (FHI) Pseudomonasutbruddet som over. Utbruddet av bakterien kunne spores tilbake til ferdigfuktet engangs vaskekluter.

Publisert 17.06.2022
Logo FHI

​Pseudomonasutbruddet i Norge omfattet 40 sykehus og over 380 smittetilfeller fra oktober 2021 til juni 2022. De forurensede klutene har forårsaket mange infeksjoner blant pasienter i sykehus og bidratt til minst åtte dødsfall.

– Utbruddet kunne pågått lenger om ikke en oppmerksom infeksjonslege ved UNN Tromsø, hadde reagert på at tre intensivpasienter døde av pseudomonasinfeksjon med kort mellomrom i november 2021, sier overlege Kirsten Gravningen ved Folkehelseinstituttet i en pressemelding.

LES OGSÅ: Pseudomonas funnet i flere sykehus

Selv om utbruddet nå er erklært over og smittekilden er fjernet fra markedet forventer instituttet at man vil finne flere smittede pasienter, fordi sykdom kan oppstå flere måneder etter smitte.

Les hele pressemeldingen her