Sammen blir vi bedre
Fra Aha-opplevelser til konkrete forbedringer
- Seriøst? Er det SÅ trangt her?
Av: Elin Åsbakk Lind
Utbruddet kommer fra en av de ansatte ved AMK-sentralen (Akuttmedisinsk kommunikasjonssentral) på Universitetssykehuset i Nord-Norge som er på fagdag på basen til Luftambulansetjenesten i Tromsø.
Hun har nettopp kommet inn i propellflyet Beech B250 som er arbeidshesten i tjenesten, sammen med andre kollegaer fra MKA (Medisinsk koordinering Ambulansefly) ved UNN og flykoordinatorer i Luftambulansetjenesten HF.
Første gang
Og for noen av de som deltar på denne fagdagen så er det er første gang de får se det viktige verktøyet de jobber med hver eneste dag når de bestiller og koordinerer ambulansefly-oppdrag til pasienter.
Propellflyet har lang rekkevidde, høy fart, og kan lande på alle landets kortbaner. Det er stappfullt av avansert medisinsk utstyrt, men særlig stort er det ikke.
Faktisk er kabinhøyden bare 140 cm, så det medisinske arbeidet som skjer ombord er med krum rygg og dype knebøy.
- Innlastingen i flyene og behandlingene underveis er som dere ser utfordrende. Men vi får det til! sa flysykepleier Marit Nyhus.
Kompleks operasjon
I Luftambulansetjenesten kombineres to i seg selv veldig komplekse fagfelt: Prehospital akuttmedisin og flyoperasjoner i alt slags vær.
- Det er en utrolig kompleks operasjon vi utfører sammen. Det at vi kjenner til hverandres behov er helt avgjørende for at vi klarer å gjennomføre de viktige oppdragene våre på en best mulig måte, sa accountable manager Kent Antonsen i Avincis.
Og aha-opplevelsene var mange på fagdagen. Som når Kent Antonsen forklarer hvordan vinger fungerer ved å blåse på et papirark. Eller hvordan man jobber for å treffe på de riktige værvinduene i utfordrende værsituasjoner.
Fra det lille men effektive propellflyet gikk så turen inn i ett av tjenestens to jetfly. Den såkalte EU-jeten er stasjoner i Tromsø og er der fordi Norge har inngått avtale med EU om transport av pasienter med alvorlige smittsomme sykdommer, som en del av rescEU-ordningen. Når jeten ikke brukes til dette inngår den i den nasjonale ambulansefly-beredskapen, sammen med det andre jet-flyet som er stasjonert på Gardermoen.
Konkrete forbedringer
Det er første gang det arrangeres felles fagdag mellom MKA-koordinatorer, flykoordinatorer og flyopertør, og den arrangeres over tre dager for å sørge for at alle ansatte får den med seg.
Fagutvikler for MKA Janne Kristin Undheim gikk igjennom psykiatritransport og den nye ordningen med kvalifiserte ledsagere, og leder for Flykoordinatorssentralen Trond-Bjørnar Pedersen gikk i gjennom de mer spesielle ambulanseoppdragene som reguleres av blant annet avtale med EU, Nordisk konvensjon og grenseavtaler.
Og det tok ikke mange minuttene før deltakerne på fagdagen begynte å snakke om konkrete forbedringer til beste for pasienten.
-Så utrolig nyttige denne dagen var! Mer av dette, var gjennomgangstemaet hos deltakerne.
- Jeg vil rette en verbal blomst til alle de kompetente fagfolkene som bidrar på disse fagdagene. Sammen blir vi bedre, sier konstituert administrerende direktør Randi Spørck.