Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.
logo Helse Nord

- Jeg er glad for å slippe en lang og smertefull reise

Stadig flere pasienter i Helse Nord får tilbud om telefon- eller videokonsultasjoner med behandlerne i sykehusene. En av dem er Evy Signe Moen (69) som skal undersøke om hun trenger ny hofte. 

Ingrid Bredesen Hangaas, Helse Nord RHF
Publisert 18.03.2021
Sist oppdatert 15.11.2021
Videokonsultasjon

- Jeg har vondt i en hofte og er her fordi legen skal undersøke om jeg trenger en operasjon, sier Evy Signe Moen på videotelefon fra helse- og omsorgssenteret i Brønnøysund. 

Til daglig bor hun på Sømna, helt sør i Helgeland. I dag er hun i nabokommunen for å få en endelig avklaring på om hun skal få skiftet den hofta som har plaget henne en stund nå. Det er første gang hun deltar på en slik videokonsultasjon. Sammen med seg på undersøkelsesrommet har hun en fysioterapeut. Via en PC-skjerm deltar en ortoped fra Helgelandssykehuset Mo i Rana. 

- Føler meg trygg

Det er første gang Evy deltar på en slik konsultasjon, så hun innrømmer at hun var litt spent da hun møtte til timen.  

-  Jeg syns det gikk veldig bra. Jeg er utrolig glad for at jeg slipper å reise fem timer hver vei for en sånn liten ting. Både med tanke på smertene og smittefaren, forteller hun og legger til at hun føler seg helt trygg på at hun får god behandling. 

- Jeg føler meg trygg og stoler fullt og helt på legen på skjermen. Spesielt siden jeg har en egen fysioterapeut med meg her, understreker Evy Signe Moen som i løpet av konsultasjonen fikk bekreftet at det blir hofteoperasjon. 

- Men selve operasjonen, den må du reise til Mo i Rana for å få gjennomført?

- Ja, det må jeg, sier hun og ler. 

Krevende reiser

Fysioterapeuten som bistår under konsultasjonen heter Anna Osen Byberg. En dag i måneden deltar hun sammen med pasienter på slike videokonsultasjoner med ortopeder i Helgelandssykehuset.  

- Jeg har jobbet med dette i snart to år nå og syns det er veldig lærerikt. Det er artig å prøve noe nytt, og dessuten lærer jeg mye av ortopedene som jeg kan bruke andre steder, forteller Osen Byberg.

Hun er spesielt glad for at mange av pasientene hennes blir spart for lange reiser.  

- Mange av pasientene mine har smerter. For dem kan en lang reisevei være krevende. Det er flott at de slipper dette. Jeg har dessuten kun fått gode tilbakemeldinger fra pasienter som har deltatt på slike videokonsultasjoner, understreker hun.  

Best med fysioterapeut til stede

Michael Strehle
Ortopeden i den andre enden av skjermen heter Michael Strehle og har jobbet som ortoped ved Helgelandssykehuset Mo i Rana i over ti år. De siste årene har han og kollegene i Mo i Rana gjennomført stadig flere videokonsultasjoner med pasienter fra hele Helgeland. 

- Kan du gi like god helsehjelp via videkonsultasjon som om pasienten hadde møtt opp fysisk?

- Når det er en fysioterapeut i den andre enden som undersøker pasienten under veiledning fra legen, så er svaret på dette ja. En protesekonsultasjon er for eksempel noe som ofte kan gjøres på video, sier Strehle.

Det som motiverer meg, er at vi sparer pasientene for lange og ofte smertefulle reiserDet som motiverer meg, er at vi sparer pasientene for lange og ofte smertefulle reiser

Når det gjelder mer komplisert problemstillinger og man ikke kommer helt i mål med videokonsultasjoner kaller man inn til en fysisk konsultasjon om kort tid for videre oppfølging, forklarer Strehle og legger til: 

- Men hvis pasienten for eksempel har store smerter og vi har røntgenbilder som tilsier at operasjon er nødvendig. Da kan det være nok med en telefonsamtale for å avklare hvorvidt det blir operasjon eller ei. Men pasienten blir da undersøkt når hun kommer til operasjon. Ingen blir operert uten å være undersøkt og godt informert, understreker ortopeden.  

Stabile teknologiske løsninger må være på plass

Michael Strehle understreker at det for ham som lege ikke er noen forskjell i tidsbruken på om pasienten møter opp fysisk eller deltar via video. 

- Det som motiverer meg, er at vi sparer pasientene for lange og ofte smertefulle reiser, understreker Michael Strehle.  

Ortopeden understreker at det er viktig at sykehusene får på plass gode, brukervennlige og stabile teknologiske løsninger som gjør det enkelt å gjennomføre videokonsultasjoner – både for behandlere og pasienter.

- Dette er rett og slett et must for at dette skal fungere, understreker Michael Strehle.

Løser geografi med teknologi

Slike digitale konsultasjoner har fått en kraftig oppsving nå under koronapandemien. Men også etter pandemien kommer vi til å se stadig flere slike konsultasjoner, tror Helse Nords administrerende direktør Cecile Daae. 

- Tilbakemeldingene fra pasientene er gode. Flere pasienter har uttrykt tilfredshet over at de kan gjennomføre en 20-minutters konsultasjon, uten å måtte bruke inntil en dag på å reise til sykehuset, sier hun.

Cecilie Daae

DETTE ER FREMTIDEN: Cecilie Daae har klokkertro på at vi kommer til å bruke enda flere digitale konsultasjoner i fremtiden.

Cecilie Daae mener slike digitale konsultasjoner passer spesielt godt her i Nord-Norge, hvor avstandene ofte er lange og flytidene usikre. Eller som hun sier: 

- Dette er et godt eksempel på at vi i vår region løser geografi med teknologi. 

Frivillig løsning

Men det er selvsagt ikke alltid digitale konsultasjoner er praktisk.

- Dersom du skal til en undersøkelse hvor behandleren trenger å undersøke deg fysisk eller du skal gjennomføre et inngrep, så må du selvsagt møte til timen på sykehuset som vanlig, understreker Cecilie Daae. 

- Hvis du som pasient har fått innkalling til en digital konsultasjon, men ønsker å møte fysisk, kan du dette endres? 

- Ja, ta kontakt med avdelingen du har fått innkallingen fra, så tar fagfolkene en avgjørelse på om konsultasjonen kan endres. Målet er at alle pasienter skal få et så tilrettelagt og godt tilbud som mulig, understreker Cecilie Daae.

Det samme gjelder for pasienter som har fått innkalling til fysisk konsultasjon, men som heller ønsker å gjennomføre denne per telefon eller video. De kan ta kontakt med den aktuelle avdelingen for å høre om dette er mulig.

Pasienter i Helse Nord betaler samme egenandel for digitale- og fysiske konsultasjoner.