Helse Nord først ut med retningslinjer for kunstig intelligens

Som første helseregion i landet lanserer nå Helse Nord retningslinjer for bruk og utvikling av kunstig intelligens (KI). Retningslinjene skal bidra til etisk og ansvarlig bruk blant de over 19 000 ansatte i helseforetakene.

Ingrid Bredesen Hangaas, Helse Nord RHF
Publisert 10.07.2024
Tove Klæboe Nilsen lanserer retningslinjer for KI
– Det er ingen tvil om at kunstig intelligens kan bidra til både kvalitetsforbedring og hjelpe oss til å jobbe både bedre og mer effektivt. Men det forutsetter etisk og ansvarlig bruk av verktøyene. Disse retningslinjene skal bidra til dette, sier forskningsdirektør i Helse Nord RHF, Tove Klæboe Nilsen.

– Utviklingen innen kunstig intelligens (KI) skjer svært raskt.  Vi har veldig fremoverlente miljøer innenfor kunstig intelligens i regionen vår. Jeg er svært glad for at vi nå ved hjelp av disse har fått på plass disse retningslinjene, sier forskningsdirektør i Helse Nord RHF, Tove Klæboe Nilsen.

Retningslinjen gjelder alle de over 19 000 ansatte i de syv helseforetakene i regionen. Dette inkluderer ansatte, brukerrepresentanter, innleid personell og studenter.

Skal bidra til etisk og ansvarlig bruk

–  Det kan være fristende å ta i bruk systemer som kan forenkle både kliniske og ikke-kliniske prosesser i helseforetakene. Det er ingen tvil om at kunstig intelligens kan bidra til både kvalitetsforbedring og hjelpe oss til å jobbe både bedre og mer effektivt, sier Klæboe Nilsen og understreker:

– Men det forutsetter etisk og ansvarlig bruk av verktøyene. Disse retningslinjene skal bidra til det.

Retningslinjen skal også sikre at pasientenes tillit til helsevesenet ivaretas, og trygghet for at personvernet ivaretas når KI-løsninger tas i bruk.

Retningslinjer for bruk og utvikling av kunstig intelligens i Helse Nord

De viktigste rådene til deg som bruker KI

Her er konkrete råd til deg som bruker eller ønsker å ta i bruk generativ kunstig intelligens*.

Du skal alltid

• være bevisst på at du er ansvarlig for KI-generert tekst der du står som avsender eller som du publiserer. KI erstatter ikke menneskelig dømmekraft

• være kritisk til det du leser og kontrollere fakta. Se opp for feilaktig informasjon, unøyaktigheter og skjevheter

• kontakte informasjonssikkerhetsansvarlig dersom du er i tvil om hvordan informasjonssikkerheten skal overholdes

• tydelig merke KI-genererte bilder, lyd og video som kan oppfattes som virkelige mennesker (se figur 1 for eksempel). Det skal være enkelt å forstå at innholdet er KI-generert. Dette gjelder også for tekster som utelukkende er laget av KI

• kreditere KI-tjenesten du har brukt

Du skal aldri

• dele informasjon som er underlagt taushetsplikt

• dele noen form for personopplysninger om deg selv, pasienter og pårørende, ansatte eller andre til åpne KI-tjenester**

• dele sikkerhetsinformasjon, som f.eks. påloggingsinformasjon og passord
    lime inn i KI virksomhetssensitiv informasjon eller informasjon som er unntatt offentlighet

• stole på at KI sier sannheten. Sjekk alltid!

• faktabruke kun KI til å ta store og viktige avgjørelser om enkeltpersoner eller grupper

* Generativ KI er kunstig intelligens som kan skape noe nytt, for eksempel tekst, bilder, musikk, video og lignende.

** En åpen KI-tjeneste er en tjeneste hvor det ikke er inngått en avtale mellom leverandøren av KI-tjenesten og Helse Nord

Retningslinjer for bruk og utvikling av kunstig intelligens (KI)

Denne retningslinjen skal bidra til etisk og ansvarlig bruk av KI i Helse Nord. Retningslinjen gjelder for alle som skal bruke eller utvikle KI i alle helseforetakene våre. Dette inkluderer ansatte, brukerrepresentanter, innleid personell og studenter.

Retningslinjer for bruk og utvikling av kunstig intelligens (KI) i Helse Nord
Grafisk brukergrensesnitt, nettsted