Nå kan du melde deg på Helse Nords pasientsikkerhets-konferanse 2024!

Med foredragsholdere som Marco Elsafadi, Bård Fyhn og Chris Turner arrangeres Helse Nords pasientsikkerhetskonferanse onsdag 14. februar 2024. Du får innblikk i en pasienthistorie og betydningen av involvering i egen behandling, og det blir kåring av Årets kollega.

Ida Kristin Dølmo
Publisert 01.12.2023
En mann som holder en kvinne i en sykehusseng

Se program og meld deg på her.

Onsdag 14. februar braker det løs nok en gang, og Helse Nords pasientsikkerhetskonferanse arrangeres for ellevte gang. Konferansen arrangeres også denne gang heldigitalt.

Av foredragsholdere får vi møte blant annet «relasjonshøvding» Marco Elsafadi, sykehusprest og leder av klinisk etikkomité i Nordlandssykehuset, Ingeborg Overvoll, samt sykepleier Kirsten Brubakk. Brubakk har forsket på sammenhengen mellom pasientsikkerhet og arbeidsmiljø.

Les intervjuet med Kirsten Brubakk her: Godt arbeidsmiljø + god pasientsikkerhet = sant

Trygt og sikkert for alle

Programkomiteen består av ansatte fra alle helseforetakene og Helse Nord RHF, og har siden juni jobbet med å sikre gode og interessante foredragsholdere.

– Tema for konferansen 2023 var psykologisk trygghet, et tema vi har fått veldig mange gode tilbakemeldinger på. Vi ønsket derfor å fortsette å ha fokus på ansatte og på pasientene. Temaet «Trygt og sikkert for alle» innebefatter dermed alle, sier komitéleder Tove Anita Pedersen i årets programkomité.

Trykksår

Det blir filmer av forbedringsprosjektene fra alle helseforetakene i Helse Nord, og vi får innblikk i en pasienthistorie og betydningen av involvering i egen behandling. Det blir også utdeling av Helse Nord-prisen Årets kollega.

Se hele programmet her.

Pernille Aune fra Seksjon for pasientsikkerhet i Nordlandssykehuset er nok en gang å finne som årets konferansier.

– I år skal vi ta et lite dypdykk i ett av innsatsområdene, nemlig trykksår. Samlet i Helse Nord er trykksår den pasientskaden vi har flest av i 2022. Det blir interessant å høre fra kirurg Torjus Wester som vant forbedringspris i 2023 i sitt arbeid med denne pasientgruppen, sier Aune.

For ansatte i Helse Nord er det gratis å melde seg på konferansen. For deltakere utenfor Helse Nord er konferanseavgiften på 500 kroner. Det er plass til 1 000 deltakere under årets konferanse.

Vi gleder oss til årets konferanse, og håper du vil delta!

Helse Nords pasientsikkerhetskonferanse 2024

Helse Nords pasientsikkerhetskonferanse 2024 arrangeres Helse Nords pasientsikkerhetskonferanse onsdag 14. februar 2024. Her vi du se foredragsholdere som Marco Elsafadi, Bård Fyhn og Chris Turner. Du får innblikk i en pasienthistorie og betydningen av involvering i egen behandling, og det blir kåring av Årets kollega.

Helse Nords pasientsikkerhetskonferanse 2024
En mann som holder en kvinne i en sykehusseng