Den nye indikatoren heter «antall pasientkontakter som har passert planlagt tid», og i dette inngår blant annet pasientavtaler som utsettes. De første tallene som presenteres er et øyeblikksbilde ved utgangen av april i år. Nasjonalt viser det seg at ni av ti pasienter i sykehusene får timen de er satt opp til.
– For pasienter er det viktig å kunne planlegge hverdagen og ha faste avtaler å forholde seg til. Utsettelser er ikke noe vi ønsker, og de aller fleste pasienter opplever ikke utsettelser, sier kvalitet- og forskningsdirektør i Helse Nord RHF, Siv Høymork.
Resultater
| Antall passert planlagt tid
| Andel passert planlagt tid
|
Helse Sør-Øst | 85 558
| 9 %
|
Helse Vest
| 34 907
| 9 % |
Helse Midt
| 22 509
| 10 %
|
Helse Nord
| 24 933
| 14 %
|
Som resultatene viser, er det 14 prosent av pasientkontaktene i Helse Nord som har passert planlagt tid. Indikatoren sier ikke noe om hvor lenge avtaler utsettes eller årsaken til utsettelsen.
– I Helse Nord vil sykehusene ta tak i indikatoren på flere måter. Vi vil blant annet samordne og sikre at registreringen av timer skjer likt, både i vår region og nasjonalt. Vi vil også finne tiltak som gjør at vi planlegger enda bedre slik at så få timer som mulig utsettes, sier Høymork.
Bakgrunn
I oppdragsdokumentet for 2017 fikk de fire regionale helseforetakene i oppgave å arbeide videre med å redusere variasjon i effektivitet og kapasitetsutnyttelse. Arbeidet ledes i år av Helse Midt-Norge RHF. Det skal etableres og rapporteres på fem nye indikatorer i løpet av 2017. Lansering av indikatoren «Antall pasientkontakter som har passert planlagt tid» inngår i dette.
Av:
Anne May Knudsen, Helse Nord RHF