Vandrende blodbank ble aktivert i Berlevåg

Da en pasient ble akutt syk ble den vandrende blodbanken i Berlevåg aktivert. Fra første donor ble innkalt, og til første blodtapping var gjennomført, tok det bare 43 minutter.

Publisert 10.02.2023
Bilde av en pose med blod

​​En helt vanlig formiddag i Berlevåg gikk alarmen. En pasient ble akutt syk med store magesmerter. Legen mistenkte at det kunne være aortadisseksjon, og at det var høy risiko for større blødning.

- Den medisinske vurderingen der og da var at det var en risiko for at vi ville ha behov for blodoverføring, sier kommunelege i Berlevåg, Magnus Dahl Årvik.

I juni 2022 ble Berlevåg den første kommunen i landet som ble sertifisert i fullblodstransfusjon, som en del av prosjekt blodberedskap i regi av Helse Nord. Kommunen har rekruttert frivillige som på kort varsel kan stille for tapping av blod når behovet melder seg.

Her kan du lese mer om Prosjekt blodberedskap​

​​Gir motivasjon

Luftambulanse ble kontaktet for bistand, og den vandrende blodbanken ble aktivert. To donorer ble oppringt, og var på plass på helsesenteret i løpet av noen små minutter. 43 minutter etter at den første donoren ble oppringt var det tappet en pose blod.

- Vi har øvd på dette scenariet, og det er godt å se at hele prosessen gikk minst like fort når det var alvor. Det at dette viste seg å fungere akkurat slik vi håpet gir jo motivasjon blant alle som er involvert, og det viser ikke minst nytten av å øve, sier Årvik.

​​Rutinene fungerer

Da pasienten fremdeles var stabil da luftambulansen ankom, blir det ikke gitt blodoverføring på stedet. Men skulle det vært nødvendig viser dette at den vandrende blodbanken fungerer som den skal.

- Vi ligger slik til at vi at vi har en del dårlig vær og langt til sykehus. Derfor er det viktig for oss å ha en blodberedskap på plass. I dette tilfellet var det bra vær og helikopteret kom raskt. Likevel rakk vi å tappe én donor før luftambulansen kom fram. Det viser jo bare at blodberedskap er vel så viktig når været er godt, sier kommunelegen.

Blodet som ble tappet ble sendt med helikopteret dersom det skulle oppsto behov underveis. Og de frivillige donorene i den vandrende blodbanken i Berlevåg?

- De har vært med på øvelse de også, og alt gikk etter planen. De følte seg godt ivaretatt, og fikk oppleve at rutinene fungerer. All mulig honnør til det fantastiske teamet som var på jobb denne dagen, og som sørget for at det gikk så bra som det gjorde, sier Årvik.