Velkommen til verdens nordligste vandrende blodbank

Etter mye øving og opplæring i Longyearbyen er sykehuset nå endelig sertifisert for bruk av vandrende blodbank og fullblodstransfusjon for pasienter med livstruende blødning.

Publisert 28.04.2023
Helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol deltok under sertifiseringen av verdens nordligste vandrende blodbank på Svalbard.

Helse Nord har de siste to årene ledet Prosjekt blodberedskap på oppdrag fra Helse - og omsorgsdepartementet.

Målet med prosjektet er å få på plass en lokal blodberedskap for befolkningen i hele landet, herunder på Svalbard, og i kommuner langt fra nærmeste sykehus.

Her kan du lese mer om Prosjekt blodberedskap​

Verdens nordligste vandrende blodbank

Helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol (Ap) var tilstede under øvelsen og sertifiseringen i Longyearbyen.

- Det var veldig spennende å få være med og se på gjennomføringen. Jeg synes det fungerte godt, sier hun til Svalbardposten.

Tidligere er Berlevåg​ og Alta sertifisert, og 25. april ble Svalbard nummer tre i rekken, og innehar med det også tittelen som verdens nordligste vandrende blodbank.

Vandrende blodbanker er frivillige nødblodgivere ute i kommunene som blir kalt inn til tapping ved akutt behov for fullblod i forbindelse med pasienter som trenger akutt blodoverføring.

- Vi har 15 godkjente nødblodgivere på Svalbard, noe jeg må si er et imponerende tall, sier prosjektleder Bent-Ove Jamtli i Helse Nord RHF.

Beredskapstappere

Norge er det eneste landet i verden som har vandrende sivile blodbanker knyttet opp mot kommunehelsetjenesten, og i mindre samfunn som på Svalbard har dette potensiell stor betydning. Og det betyr samtidig at det ikke bare er helsepersonell i sykehus som må bidra.

- Hovedutfordringen for Svalbard er at de har et lite sykehus med marginal bemanning. Det gjør at de er helt avhengig av å lære opp såkalte beredskapstappere som kan komme inn ved behov og tappe blod fra nødblodgiverne, samtidig som helsepersonellet på sykehuset jobber med pasienten. Blant beredskapstapperne på Svalbard finner vi også personer fra yrkesgrupper som ikke jobber på sykehuset, sier Jamtli.