Les mer om brukermedvirkning og Regionalt brukerutvalg
Brukermedvirkning er et av de beste midlene for å sikre at pasienter og pårørendes stemmer blir hørt
Brukerrepresentanter som er formelt oppnevnt av Regionalt brukerutvalg, kan få honorar og reiseutgifter knyttet til vervet dekket etter Helse Nords retningslinjer for utbetaling og godtgjøring til brukerrepresentanter.
Møtegodtgjørelser til Regionalt brukerutvalg baserer seg på satser i Statens personalhåndbok.
Brukerrepresentanter får honorering for inntil seks timer pr. møtedag iht. sats under "øvrige medlemmer" i statens personalhåndbok. Ved flere møter på samme dag, godtgjøres hvert enkelt møte. Leder får møtegodtgjørelse iht. sats under "leder" i statens personalhåndbok inntil seks timer pr. møtedag for møter som ledes av vedkommende. Digitale møter honoreres etter samme sats.
Ved forfall fra leder, honoreres annen møteleder etter avtale.
Tilsvarende honorering gis for møtende observatører fra brukerutvalget i styret i helseforetaket.
Eventuelle spørsmål om hva som dekkes rettes til Helse Nord RHF i forkant av møtet/reisen.
Reiser gjennomføres på den for oppdragsgiver billigste måte. Reiseregning sendes per e-post til cecilie.lind.nystad@helse-nord.no. Ta kontakt dersom du trenger bistand til hvordan du går frem.
Har man en forenklet ansettelse, skal man bruke appen «Bluegarden mobil» for å sende reiseregning. Veiledning om første gangs innlogging og bruk finner du her:
Utgifter refunderes kun etter bilag.
Lønnskrav om møthonorering sendes primært via følgende nettskjema:
Digitalt skjema for honorarkrav
Kopi av møteinnkallingen må legges ved honorarskjema. Innkallingen skal dokumentere: at du er innkalt, om møtet er fysisk eller digitalt, og møtets varighet. NB! Vedlegget må være en statisk filtype, du kan ikke videresende din egen outlookinnkalling.
Lønnskrav foreldes etter 3 år (foreldelsesloven §2)
Har du spørsmål om utfylling av honorarkrav, kan du sende en henvendelse til brukerkrav@helse-nord.no. Ved spørsmål om utfylling av reiseregning, ta kontakt med cecilie.lind.nystad@helse-nord.no.
Brukermedvirkning er et av de beste midlene for å sikre at pasienter og pårørendes stemmer blir hørt