Les mer om brukermedvirkning og Regionalt brukerutvalg
Brukermedvirkning er et av de beste midlene for å sikre at pasienter og pårørendes stemmer blir hørt
Brukerrepresentanter som er formelt oppnevnt av Regionalt brukerutvalg, kan få honorar og reiseutgifter knyttet til vervet dekket etter Helse Nords retningslinjer for utbetaling og godtgjøring til brukerrepresentanter.
Retningslinjene for utbetaling av honorarer vedtas av styret. Fysiske møter samt digitale møter over 2,5 timer honoreres med kr. 2290,- i 2024. Digitale møter under 2,5 timer godtgjøres med kr. 1150.
Eventuelle spørsmål om hva som dekkes rettes til Helse Nord i forkant av møtet/reisen.
Reiser gjennomføres på den for oppdragsgiver billigste måte. Har man en forenklet ansettelse, skal man bruke appen «Bluegarden mobil» for å sende reiseregning. Veiledning om første gangs innlogging og bruk finner du her:
Utgifter refunderes kun etter bilag.
Brukerrepresentanter som ikke har forenklet ansettelse i Helse Nord kan benytte skjema for manuell reiseregning
Kopi av møteinnkallingen må legges ved honorarskjema. Innkallingen skal dokumentere: at du er innkalt, om møtet er fysisk eller digitalt, og møtets varighet. NB! Vedlegget må være en statisk filtype, du kan ikke videresende din egen outlookinnkalling.
Lønnskrav om møthonorering sendes primært via følgende nettskjema:
Digitalt skjema for honorarkrav
Skjema kan også fylles ut i excel (se mal nedenfor) sendes inn via epost til brukerkrav@helse-nord.no. I emnefeltet skriver du honorarkrav, møtedato og møtets «tittel».
Skjema for honorar/lønn (Word)
Kopi av møteinnkallingen må legges ved honorarskjema. Innkallingen skal dokumentere: at du er innkalt, om møtet er fysisk eller digitalt, og møtets varighet.
Krav kan også sendes via ordinær post Merk konvolutt med "RBU Lønn\ refusjonskrav"
Lønnskrav foreldes etter 3 år (foreldelsesloven §2)
Har du spørsmål om utfylling av honorarkrav, send til brukerkrav@helse-nord.no, eller spør Anders Pedersen, Helse Nord RHF, telefon: 97 92 05 31.
Brukermedvirkning er et av de beste midlene for å sikre at pasienter og pårørendes stemmer blir hørt