Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.
logo Helse Nord

Oppgavedeling

For å lukke gapet mellom den pasientbehandlingen helseforetakene i Nord-Norge må levere og det vi faktisk kan levere, må oppgaver fordeles på nytt mellom ulike typer helsepersonell. 

Helt konkret er oppgavedeling en planlagt tilnærming til hvordan oppgaver skal løses og hvem som skal gjennomføre dem. 

Helse Nord vil fremme riktig oppgavedeling mellom ulike personellgrupper og trapper opp arbeidet. Gjort riktig kan ny oppgavedeling være en vinn-vinn-løsning for både pasienter og ansatte.

Vinn-vinn for pasienter og ansatte

Mange ansatte opplever at de ikke får brukt sin kompetanse i arbeidet, og at arbeidsgiver ofte ikke har full oversikt over medarbeidernes kompetanse. Andre igjen er tydelige på at de bruker mye tid på oppgaver som egentlig burde vært ivaretatt av andre.

For eksempel vil bedre utvikling og anvendelse av fagarbeidernes kompetanse redusere den opplevde sykepleiemangelen betydelig. Det vil imidlertid alltid være kravet til kompetanse og forsvarlighetskravet som avgjør hvem som skal ha ansvaret for ulike oppgaver.

Potensialet er stort. Gjort rett kan omfordeling av arbeidsoppgavene redusere bemanningsutfordringene, frigjøre tid til pasientrettet arbeid, styrke det tverrfaglige samarbeidet, skape mer rom for fagutvikling og vekst for alle grupper og bidra til økt arbeidsglede, motivasjon og rekruttering.

Satt i system i Tørn programmet

Riktig oppgavedeling er et av tiltakene for å løse bemanningsutfordringene i Helse Nord. Ved helseforetakene pågår det allerede mye godt arbeid på dette området. Her finner du en rekke gode eksempler.

Selv om Helse Nord har jobbet med oppgavedeling i alle år, har vi mye å gå på. Helse Nord forsterker og systematiserer nå arbeidet med oppgavedeling. Dette vil inngå i en større nasjonal satsning gjennom Tørn-programmet. 

Oppgavedeling krever kompetanseheving. Både praktisk og teoretisk: 

  • Nye prosedyrer
  • Opplæringspakker
  • Kompetanseplaner
  • Strukturer på et overordnet nivå
Sist oppdatert 24.10.2024