Ta kontakt
Lurer på noe om PLL eller har kommentarer til denne siden?
Prosjektleder for PLL i nord, Heidi Johansen, svarer gjerne på dine spørsmål!
Pasientens legemiddelliste (PLL) gir informasjon om legemiddelbehandling som er rekvirert eller ordinert fra alle deler av helse- og omsorgstjenesten. Etter hvert som PLL tas i bruk vil alle aktører som samhandler om pasientens legemidler se den samme oversikten over pasientens legemidler. Dette gjelder fastleger, sykehusleger, sykehjemsleger, sykepleiere og annet pleiepersonell, farmasøyter, avtalespesialister, legevaktpersonell og apotekansatte. Dette bidrar til økt pasientsikkerhet, bedre samhandling og tid spart for helsepersonell. Alle med forskrivningsrett skal kunne opprette og oppdatere PLL, mens andre aktører skal kunne lese PLL.
Innføring av PLL endrer ikke ansvaret leger allerede har for pasientens legemiddelbehandling.
PLL er ikke et nytt IT system, men blir tilgjengelig for helsepersonell i lokalt journalsystem, i tillegg til Reseptformidleren og Kjernejournal. Lokale journalsystemer må derfor oppgraderes med den nye tjenesten. Pasienter og pårørende vil se PLL på Helsenorge.
Innføring av PLL endrer ikke legenes ansvar for pasientens legemiddelbehandling.
Helsepersonell skal kvalitetssikre legemiddelbehandlingen og legemiddellisten som før. Forskjellen er at de nå ser alle pasientens legemidler, også de som er forordnet av andre.
Lurer på noe om PLL eller har kommentarer til denne siden?
Prosjektleder for PLL i nord, Heidi Johansen, svarer gjerne på dine spørsmål!