Ta kontakt
Lurer på noe om PLL eller har kommentarer til denne siden?
Prosjektleder for PLL i nord, Heidi Johansen, svarer gjerne på dine spørsmål!
Pasientens legemiddelliste (PLL) viser legemiddelbehandling som er rekvirert eller ordinert fra alle deler av helse- og omsorgstjenesten. Etter hvert som PLL tas i bruk vil alle aktører som samhandler om pasienten se den samme oversikten over pasientens legemidler. Dette gjelder fastleger, sykehusleger, sykehjemsleger, sykepleiere og annet pleiepersonell, farmasøyter, avtalespesialister, legevaktpersonell og apotekansatte. Alle med forskrivningsrett skal kunne opprette og oppdatere PLL, mens andre aktører skal kunne lese PLL.
Pasientens legemiddelliste er ikke en egen teknisk løsning, men en melding i e-reseptkjeden på samme måte som en e-resept. PLL vises for helsepersonell i lokalt journalsystem, informasjonen hentes fra Reseptformidleren og Kjernejournal. Pasienter og pårørende vil se PLL på Helsenorge.
Helsevirksomhetene i kommunen får tilgang til PLL-funksjonalitet gjennom å benytte en journalløsning som har støtte for PLL. Journalleverandørene kan etablere støtte for PLL på tre måter:
De fleste av leverandørene til fastleger og kommuner benytter seg av alternativ 1 og flere er godt i gang med utviklingen. Sykehusleverandøren benytter alternativ 2 SFM basis API.
Innføring av PLL endrer ikke legenes ansvar for pasientens legemiddelbehandling.
Helsepersonell skal kvalitetssikre legemiddelbehandlingen og legemiddellisten som før. Forskjellen er at de nå ser alle pasientens legemidler, også de som er forordnet av andre.
Lurer på noe om PLL eller har kommentarer til denne siden?
Prosjektleder for PLL i nord, Heidi Johansen, svarer gjerne på dine spørsmål!