Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

For kommuner

Kommunehelsetjenesten er kompleks med mange behov som må ivaretas av PLL. Det er et uttrykt mål at PLL skal bidra til å forbedre legemiddelsamhandlingen for hele pleie og omsorgssektoren.

PLL omhandler forordning av legemidler, men vil også gi nytte for de som administrerer legemidler, blant annet ved ryddigere legemiddellister i Kjernejournal. Epikriser og PLO meldinger vil fortsatt være viktige kilder til informasjon i tiden fremover. 

Tilskuddsordning for kommunene 

Helseteknologiordningen (HTO) skal støtte kommunene i innføring av ny teknologi i helse- og omsorgstjenesten og omfatter blant annet PLL. 

Les mer om kompensasjon og tilskudd her

Forberedelser i påvente av PLL

Det er flere ting kommunen bør starte med allerede nå for å bli klare til å ta i bruk PLL. 

Din lokale prosjektleder hjelper deg med nødvendige forberedelser. Du finner kontaktinformasjon her

Informer om PLL i din virksomhet. Lokal prosjektleder kan gjerne inviteres til informasjonsmøter for å snakke om prosjektet og hva overgangen innebærer. 

Kartlegging og tekniske forberedelser gjøres etter avtale med lokal prosjektleder. 

Legens ansvar for legemiddellisten endrer seg ikke med PLL, men jobben legen gjør med å holde legemiddellisten ryddig blir nå synlig for alle som samhandler om pasientens legemiddelbehandlng, som kommunehelsetjeneste, legevakt, sykehus og andre. 

For mer informasjon se Riktig bruk av e-resept på nhn.no og faktaboks*. 

Senter for kvalitet i legetjenester, SKIL, har relevante kurs på legemiddelområdet, herunder et kurs i  Kvalitet i e-resept

Selv om du har HelseID fra før må den nå oppdateres slik at den gir tilgang til SFM og Kjernejournal.

Les mer her HelseID - Norsk helsenett (nhn.no)

Sentral forskrivningsmodul (SFM) må på plass i journalsystemene før oppstart av PLL.

Se Leverandøroversikt  på nhn.no for oppdatert status for ditt journalsystem.

Lokal prosjektleder har tett kontakt med leverandørene og bistår med dialog og planlegging av oppgradering.

Ta e-multidose i bruk så snart apoteket kan tilby håndtering av e-multidose og journalsystemet er oppgradert til SFM. Norsk helsenett koordinerer innføringen av e-multidose i samarbeid med prosjektet. Se Multidose i e-resept på nhn.no.

Innføring av e-multidose må skje før eller samtidig med innføring av PLL. Vi anbefaler å gjøre dette trinnvis, med 2-4 ukers mellomrom. Da blir overgangene mindre og det blir lettere å identifisere feilkilder og gi opplæring og støtte. 

Fastlege, multidoseapotek og hjemmetjenesten i kommunen må alle tilpasse arbeidsprosessene til e-multidose så denne overgangen krever endel forberedelser.

I påvente av e-resept og pasientens legemiddelliste, bør kjernejournal tas aktivt i bruk i kommunene slik at helsepersonell kan se pasientens legemiddelinformasjon, herunder e-multidose og PLL fra fastlege.

Kjernejournal inneholder, i tillegg til legemiddelinformasjon, opplysninger som kritisk informasjon, informasjon om pasienten, pasientens egne registreringer (pårørende, andre helsekontakter, ol.), vaksiner, besøk i spesialisthelsetjenesten, journaldokumenter og prøvesvar.

Du kan lese mer Kjernejournal på ks.no og Kjernejournal for kommuner på nhn.no

For helse- og omsorgstjenester i kommunen vil innføring av PLL medføre at virksomhetene kobles til e-reseptkjeden. Oppgaver som tidligere har vært delvis manuelle, blir erstattet av elektronisk samhandling på tvers av virksomheter og nivåer i helsetjenesten, som innhenting av legemiddelinformasjon fra reseptformidleren og kjernejournal. Dette kan spare tid, forutsatt at alle tar ansvar for å bidra til god kvalitet i legemiddellisten.

Virksomhetene, som sykehjem og hjemmetjenesten, har ansvar for å kartlegge og tilpasse arbeidsprosesser knyttet til legemiddelhåndtering og tilrettelegge hvordan helsepersonell tilpasser seg endringene.

Virksomhetene har også ansvaret for å gi ansatte tilstrekkelig opplæring. Det må settes av tilstrekkelig tid. Dette er et lederansvar og må forankres på alle nivå.

Basert på erfaringen i utprøving, anbefales det å utnevne en eller flere superbrukere og fastlegeambassadører som er ansvarlig for opplæringen.

Prosjektet har utviklet og samlet opplæringsmateriell som kan benyttes av alle. Se lenker på denne siden. 

Helsedirektoratet beskriver praktiske råd om bruk av pasientens legemiddelliste i utprøving, med oversikt over oppgaver for helsepersonell i ulike virksomheter. Dette kan være grunnlag for virksomhetens lokale tilpasninger i arbeidsflyt, rutiner og opplæringstiltak.

Les mer på Helsedirketoratets nettside: Praktisk bruk av pasientens legemiddelliste i utprøving

Helsedirektoratet beskriver forberedelser på sin nettside: Pasientens legemiddelliste. 

 

*Hold orden i legemiddellisten

Stemmer legemiddellisten med det pasienten bruker?

  • Legg til legemidler som mangler
  • Seponer legemidler som ikke er i bruk
  • Sjekk at doseringene er korrekte
  • Vurder om interaksjoner må håndteres
  • Fjern doble oppføringer uten faglig grunn​​​

 

*Forskriv riktig

For at samhandlingen om pasientens legemidler skal fungere på tvers av helsetjenesten må alle leger:

  • Forskrive på virkestoff når mulig
  • Bruke strukturert dosering når mulig
  • Ikke duplisere resepter, fornye eksisterende

 

Nytteverdier ved PLL

Før kunne fastlege Regin Hjertholm i Bergen bruke opp mot 50 minutter per pasient for å finne ut av hvilke medisiner pasienten hadde tilgang til og faktisk brukte. Etter legekontoret hans fikk PLL tar det ham bare 30 sekunder å sørge for at lista er korrekt. 

Les mer om hvordan Regin gikk fra legemiddelkaos til full kontroll
Regin Hjertholm
Sist oppdatert 18.03.2025