Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.
logo Helse Nord

For kommuner

Kommunehelsetjenesten er kompleks og har mange behov som må ivaretas av PLL. Det er et uttrykt mål at PLL skal bidra til å forbedre legemiddelsamhandlingen for hele pleie og omsorgssektoren.

Kommunehelsetjenestene er komplekse, har varierte behov og inkluderer alt fra legevakt og KAD til hjemmetjenester og sykehjem. Helsepersonell forordner og administrerer legemidler i ulike systemer. Pasientspennet strekker seg fra de relativt friske til de multisyke og sterkt pleietrengende.

PLL omhandler i første omgang forordning av legemidler, men vil gi god nytte for de som administrerer legemidler, blant annet ved ryddigere oversikter over pasientens legemidler i Kjernejournal. Epikriser og PLO meldinger vil fortsatt være viktige kilder til informasjon i tiden fremover. 

Før kommunene kan starte med PLL må journalsystemene klargjøres, dette arbeidet skal etter planen starte i første halvdel av 2025. 

Tilskuddsordning for kommunene 

Helseteknologiordningen (HTO) skal støtte kommunene i innføring av ny teknologi i helse- og omsorgstjenesten og omfatter blant annet PLL. 

Les mer om kompensasjon og tilskudd her

Forberedelser i påvente av PLL

Tiden går fort frem til journalsystemene blir klare og det er flere ting kommunen bør starte med allerede nå for å bli klare til å ta i bruk PLL. 

Ta kontakt med prosjektleder for ditt delområde og meld din interesse. Du finner kontaktinformasjon her

Delområdeprosjektlederne har mye informasjon og kan hjelpe deg med å identifisere og planlegge nødvendige forberedelser i din kommune. 

Hør med andre kommuner i ditt område: Hvilke forberedelser har de startet og erfaringer kan de dele? ​​Kan dere hjelpe hverandre for å gjøre prosessen enklere og mer effektiv? 

Informer om PLL i din organsiasjon. Bruk gjerne informasjonspakken vår som utgangspunkt.

Få oversikt over tjenester, helsepersonell og journalsystemer som er relevante for legemiddelsamhandlingen i din kommune. Bruk gjerne vårt kartlegginggskjema som utgangpunkt. 

Sjekk om journalsystemet har den nødvendige systemstøtte for PLL. Se NHNs status for godkjenning av systemer her.

Riktig bruk av e-resept gir kvalitet i pasientens legemiddelliste, reduserer risiko for feil og bidrar til økt pasientsikkerhet. Ryddige legemiddellister vil gjøre jobben med oppstart av PLL enklere. 

Leger har ansvar for riktig bruk av e-resept. Det innebærer at alle e-resepter er utfylt med korrekt innhold i hver ordinasjon, strukturert dosering (når mulig) og rekvirert på virkestoff (når mulig), samt at uaktuelle resepter er fjernet.

Senter for kvalitet i legetjenester, SKIL, har relevante kurs på legemiddelområdet, herunder et kurs i  Kvalitet i e-resept 

For mer informasjon se Riktig bruk av e-resept på nhn.no

Se mer om rydding i legemiddellisten og riktig bruk av e-resept i faktaboksen nederst på siden. 

Fastleger som er multidoseansvarlig, kan ta e-multidose i bruk så snart multidoseapoteket er klart og journalleverandør har lagt til rette for det. E-multidose reduserer risiko for uoverensstemmelser i legemiddellistene mellom fastlege, apotek og hjemmetjenesten.

Innføring av e-multidose bør skje før eller samtidig med innføring av PLL, teknisk sett er PLL og e-multidose den samme meldingen og dersom PLL opprettes på pasienter som har papir-multidose, vil disse i praksis få dobbel forskrivning av sine legemidler (elektronisk med PLL og på papir med multidose). Fastlege, multidoseapotek og hjemmetjenesten i kommunen må alle tilpasse arbeidsprosessene til e-multidose.

Norsk helsenett støtter innføringen av e-multidose, se Multidose i e-resept på nhn.no

HelseID gir helsepersonell tilgang til pasientens legemiddelliste og andre nasjonale e-helseløsninger, som kjernejournal og e-resept, ved engangspålogging i sin journalløsning. SFM bruker HelseID.

Med HelseID, sikkerhetsnivå høyt, kan helsepersonell autentisere og identifisere seg på en sikker måte med identifikasjonsløsninger som BankID eller smartkort fra Buypass/ Commfides.

Kommunen har ansvar for å legge til rette for HelseID i forkant av utprøving og innføring av pasientens legemiddelliste.

Les mer her HelseID - Norsk helsenett (nhn.no)

I påvente av e-resept og pasientens legemiddelliste, bør kjernejournal tas aktivt i bruk i kommunene slik at helsepersonell kan se pasientens legemiddelinformasjon, herunder e-multidose og PLL fra fastlege.

Kjernejournal inneholder, itillegg til legemiddelinformasjon, opplysninger som kritisk informasjon, informasjon om pasienten, pasientens egne registreringer (pårørende, andre helsekontakter, ol.), vaksiner, besøk i spesialisthelsetjenesten, journaldokumenter og prøvesvar.

Kjernejournal benytter HelseID og vil gi helsepersonell erfaring med innlogging med HelseID.

I en effektstudie gjennomført av KS i 2023 pekes det på at særlig hjemmetjenesten og akutte døgnplass kan ha nytte av kjernejournal, der de har høyt volum av brukere/ pasienter: Kjernejournal i sykehjem, hjemmetjeneste og omsorgsinstitusjoner.

Du kan lese mer Kjernejournal på ks.no og Kjernejournal for kommuner på nhn.no

For helse- og omsorgstjenester i kommunen vil innføring av PLL medføre at virksomhetene kobles til e-reseptkjeden. Oppgaver som tidligere har vært delvis manuelle, blir erstattet av elektronisk samhandling på tvers av virksomheter og nivåer i helsetjenesten, som innhenting av legemiddelinformasjon fra reseptformidleren og kjernejournal. Dette kan spare tid, forutsatt at alle tar ansvar for å bidra til god kvalitet i legemiddellisten.

Virksomhetene, som sykehjem og hjemmetjenesten, har ansvar for å kartlegge og tilpasse arbeidsprosesser knyttet til legemiddelhåndtering og tilrettelegge hvordan helsepersonell tilpasser seg endringene.

Virksomhetene har ansvaret for å gi ansatte tilstrekkelig opplæring. Det må settes av tilstrekkelig tid. Dette er et lederansvar og må forankres på alle nivå.

Basert på erfaringen i utprøving, anbefales det å utnevne en eller flere superbrukere og fastlegeambassadører som er ansvarlig for opplæringen.

Prosjektet vil tilgjengeliggjøre opplæringsmateriell som kan benyttes som utgangspunkt for virksomhetenes opplæring.

 

Hold orden i legemiddellisten

Stemmer legemiddellisten med det pasienten bruker?

  • Legg til legemidler som mangler
  • Seponer legemidler som ikke er i bruk
  • Sjekk at doseringene er korrekte
  • Vurder om interaksjoner må håndteres
  • Fjern doble oppføringer uten faglig grunn​​​

.

Forskriv riktig

For at samhandlingen om pasientens legemidler skal fungere på tvers av helsetjenesten må alle leger:

  • Forskrive på virkestoff når mulig
  • Bruke strukturert dosering når mulig
  • Ikke duplisere resepter, fornye eksisterende

 

Nytteverdier ved PLL

Før kunne fastlege Regin Hjertholm i Bergen bruke opp mot 50 minutter per pasient for å finne ut av hvilke medisiner pasienten hadde tilgang til og faktisk brukte. Etter legekontoret hans fikk PLL tar det ham bare 30 sekunder å sørge for at lista er korrekt. 

Les mer om hvordan Regin gikk fra legemiddelkaos til full kontroll
Regin Hjertholm
Sist oppdatert 16.01.2025