Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.
logo Helse Nord

For kommuner

Kommunehelsetjenesten er kompleks og har mange behov som må ivaretas av PLL. Det er et uttrykt mål at PLL skal bidra til å forbedre legemiddelsamhandlingen for hele pleie og omsorgssektoren.

Kommunehelsetjenesten er kompleks og har mange behov som må ivaretas.  Tjenestene strekker seg fra legevakt og KAD til sykehjem og hjemmetjeneste og helsepersonell forordner og administrerer legemidler i ulike systemer. Pasientgruppen spenner fra friske pasienter med midlertidige behov til multisyke og sterkt pleietrengende pasienter.

PLL vil ikke dekke alle områder, i første omgang er det forordning av legemidler som ivaretas i løsningen, men dette vil også gi nytte for de som administrerer legemidler, blant annet ved ryddigere oversikter over pasientens legemidler. 

PLL oppdateres i legenes journalsystem, men er tilgjengelig i Kjernejournal for alle som har tilgang til den. Epikriser og PLO meldinger vil fortsatt være viktige kilder til informasjon i tiden fremover. 

Tilskuddsordning for kommunene 

Helseteknologiordningen (HTO) skal støtte kommunene i innføring av ny teknologi i helse- og omsorgstjenesten og omfatter blant annet PLL. 

Alle delområdene våre har søkt og fått midler fra ordningen. En kommune per område søker på vegne av alle. 

Les mer om kompensasjon og tilskudd her

Før PLL kan tas i bruk må det gjøres flere forberedelser

Start med å etablere kontakt med prosjektleder for kommunenes delområde og meld interesse.

Sjekk status for kommunenes journalsystemer - er systemene oppgradert med Sentral forskrivningsmodul (SFM) som gjør det mulig å ta i bruk PLL? Når kan evt systemene bli oppgradert? Se NHNs status for systemer som er klare for SFM her.

Når PLL tas i bruk blir det også overgang fra papir multidose til elektronisk multidose. Arbeidsprosesser knyttet til multidose må gjennomgås og revideres i samarbeid fastleger og apotek. Se info fra Norsk Helsenett om endringene som kommer med elektronisk multidose i oversikten over nyttige lenker. 

Hva kan kommunen starte med nå for å gjøre overgangen til PLL enklest mulig

  • Informer om PLL i din organsiasjon for å sikre forankring og innsikt i hva som kreves av forberedelser. Bruk gjerne informasjonspakken vår som utgangspunkt.
  • Kartlegg hvilke tjenester og helsepersonell som samhandler om pasientens legemidler i kommunen og hvilke journalsystemer kommunen bruker til legemiddelhåndtering. Bruk gjerne vårt kartlegginggskjema som utgangpunkt. 
  • Hør med andre kommuner i ditt område: Hvilke forberedelser har de startet og erfaringer kan de dele? ​​

Legetjenesten kan og bør starte å rydde i legemiddellistene og bruke e-resept riktig allerede i dag - det gjør overgangen til PLL lettere! 

 

Hold orden i legemiddellisten

Stemmer legemiddellisten med det pasienten bruker?

  • Legg til legemidler som mangler
  • Seponer legemidler som ikke er i bruk
  • Sjekk at doseringene er korrekte
  • Vurder om interaksjoner må håndteres
  • Fjern doble oppføringer som ikke har en faglig grunn​​​

.

Forskriv riktig

For at samhandlingen om pasientens legemidler skal fungere på tvers av helsetjenesten må alle leger:

  • Forskrive på virkestoff når mulig
  • Bruke strukturert dosering når mulig
  • Forny eksisterende e-resept, ikke lag dublikater

 

Nytteverdier ved PLL

Før kunne fastlege Regin Hjertholm i Bergen bruke opp mot 50 minutter per pasient for å finne ut av hvilke medisiner pasienten hadde tilgang til og faktisk brukte. Etter legekontoret hans fikk PLL tar det ham bare 30 sekunder å sørge for at lista er korrekt. 

Les mer om hvordan Regin gikk fra legemiddelkaos til full kontroll
Regin Hjertholm
Sist oppdatert 06.12.2024