Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.
logo Helse Nord

For kommuner

Kommunehelsetjenesten er kompleks med mange behov som må ivaretas av PLL. Det er et uttrykt mål at PLL skal bidra til å forbedre legemiddelsamhandlingen for hele pleie og omsorgssektoren.

Kommunehelsetjenestene er komplekse, har varierte behov og inkluderer alt fra legevakt og KAD til hjemmetjenester og sykehjem. Helsepersonell forordner og administrerer legemidler i ulike systemer. Pasientspennet strekker seg fra relativt friske til multisyke og sterkt pleietrengende.

PLL omhandler i første omgang forordning av legemidler, men vil gi god nytte for de som administrerer legemidler, blant annet ved ryddigere oversikter over pasientens legemidler i Kjernejournal. Epikriser og PLO meldinger vil fortsatt være viktige kilder til informasjon i tiden fremover. 

Før kommunene kan starte med PLL må journalsystemene klargjøres, dette skal etter planen starte i første halvdel av 2025. 

Tilskuddsordning for kommunene 

Helseteknologiordningen (HTO) skal støtte kommunene i innføring av ny teknologi i helse- og omsorgstjenesten og omfatter blant annet PLL. 

Les mer om kompensasjon og tilskudd her

Forberedelser i påvente av PLL

Tiden går fort frem til journalsystemene blir klare og det er flere ting kommunen bør starte med allerede nå for å bli klare til å ta i bruk PLL. 

Helsedirektoratet beskriver forberedelser på sin nettside om PLL

  • Alle leger kan starte med å rydde legemiddellistene sine og bruke e-resept riktig.
  • Fastleger og apotek kan gå over fra papir til elektronisk rekvirering av multidose.
  • Helsevirksomheter kan legge til rette for pasientens legemiddelliste (PLL) og HelseID i sine journalløsninger, ta i bruk kjernejournal og planlegge tilpasning av arbeidsprosesser og opplæring.

Ta kontakt med prosjektleder for ditt delområde og meld din interesse. Du finner kontaktinformasjon her

De lokale prosjektlederne har mye informasjon og kan hjelpe deg med å identifisere og planlegge nødvendige forberedelser. 

Hør med andre fastleger i ditt område: Hvilke forberedelser har de startet og erfaringer kan de dele? ​​Kan dere hjelpe hverandre for å gjøre prosessen enklere og mer effektiv? 

Informer dine kolleger om PLL. Bruk gjerne informasjonspakken vår som utgangspunkt.

Sjekk status for journalsystemet ditt - er systemet oppgradert med Sentral forskrivningsmodul (SFM) som gjør det mulig å ta i bruk PLL? Når kan det evt. systemet bli oppgradert? 

Sjekk med din lokale prosjektleder om du har tilgang til et e-multidoseapotek. 

Leger har ansvar for riktig bruk av e-resept. Det innebærer at alle e-resepter er utfylt med korrekt innhold i hver ordinasjon, strukturert dosering (når mulig) og rekvirert på virkestoff (når mulig), samt at uaktuelle resepter er fjernet. For mer informasjon se Riktig bruk av e-resept på nhn.no og faktaboks. 

Senter for kvalitet i legetjenester, SKIL, har relevante kurs på legemiddelområdet, herunder et kurs i  Kvalitet i e-resept

Fastleger som er multidoseansvarlig, kan ta e-multidose i bruk så snart apoteket og journalsystem er klart. Norsk helsenett koordinerer innføringen av e-multidose, se Multidose i e-resept på nhn.no.

E-multidose reduserer risiko for uoverensstemmelser i legemiddellistene mellom fastlege, apotek og hjemmetjenesten. Innføring av e-multidose må skje før eller samtidig med innføring av PLL. 

Fastlege, multidoseapotek og hjemmetjenesten i kommunen må alle tilpasse arbeidsprosessene til e-multidose.

HelseID gir tilgang til pasientens legemiddelliste og andre nasjonale e-helseløsninger, som kjernejournal og e-resept, ved engangspålogging i sin journalløsning. SFM bruker HelseID.

Med HelseID, sikkerhetsnivå høyt, kan helsepersonell autentisere og identifisere seg på en sikker måte med BankID eller smartkort fra Buypass/ Commfides.

Les mer her HelseID - Norsk helsenett (nhn.no)

I påvente av e-resept og pasientens legemiddelliste, bør kjernejournal tas aktivt i bruk i kommunene slik at helsepersonell kan se pasientens legemiddelinformasjon, herunder e-multidose og PLL fra fastlege.

Kjernejournal inneholder, i tillegg til legemiddelinformasjon, opplysninger som kritisk informasjon, informasjon om pasienten, pasientens egne registreringer (pårørende, andre helsekontakter, ol.), vaksiner, besøk i spesialisthelsetjenesten, journaldokumenter og prøvesvar.

Du kan lese mer Kjernejournal på ks.no og Kjernejournal for kommuner på nhn.no

For helse- og omsorgstjenester i kommunen vil innføring av PLL medføre at virksomhetene kobles til e-reseptkjeden. Oppgaver som tidligere har vært delvis manuelle, blir erstattet av elektronisk samhandling på tvers av virksomheter og nivåer i helsetjenesten, som innhenting av legemiddelinformasjon fra reseptformidleren og kjernejournal. Dette kan spare tid, forutsatt at alle tar ansvar for å bidra til god kvalitet i legemiddellisten.

Virksomhetene, som sykehjem og hjemmetjenesten, har ansvar for å kartlegge og tilpasse arbeidsprosesser knyttet til legemiddelhåndtering og tilrettelegge hvordan helsepersonell tilpasser seg endringene.

Fastleger som starter med PLL har ansvaret for å ta tilstrekkelig opplæring. 

Det er fastlegeambassadører i delområdene som kan bistå fastleger i området med opplæring og dele erfaringer. Kontakt lokal prosjektleder for å få kontakt med fastlegeambassadør. 

Prosjektet har opplæringsmateriell som kan benyttes som utgangspunkt for virksomhetenes opplæring. Se nyttige lenker på denne siden. 

Helsedirektoratet beskriver praktiske råd om bruk av pasientens legemiddelliste i utprøving, med oversikt over oppgaver for helsepersonell i ulike virksomheter. Dette kan være grunnlag for virksomhetens lokale tilpasninger i arbeidsflyt, rutiner og opplæringstiltak.

Les mer på Helsedirketoratets nettside: Praktisk bruk av pasientens legemiddelliste i utprøving

Hold orden i legemiddellisten

Stemmer legemiddellisten med det pasienten bruker?

  • Legg til legemidler som mangler
  • Seponer legemidler som ikke er i bruk
  • Sjekk at doseringene er korrekte
  • Vurder om interaksjoner må håndteres
  • Fjern doble oppføringer uten faglig grunn​​​

.

Forskriv riktig

For at samhandlingen om pasientens legemidler skal fungere på tvers av helsetjenesten må alle leger:

  • Forskrive på virkestoff når mulig
  • Bruke strukturert dosering når mulig
  • Ikke duplisere resepter, fornye eksisterende

 

Nytteverdier ved PLL

Før kunne fastlege Regin Hjertholm i Bergen bruke opp mot 50 minutter per pasient for å finne ut av hvilke medisiner pasienten hadde tilgang til og faktisk brukte. Etter legekontoret hans fikk PLL tar det ham bare 30 sekunder å sørge for at lista er korrekt. 

Les mer om hvordan Regin gikk fra legemiddelkaos til full kontroll
Regin Hjertholm
Sist oppdatert 27.02.2025