De viktigste rådene til deg som bruker KI
Her er konkrete råd til deg som bruker eller ønsker å ta i bruk generativ kunstig intelligens*.
Du skal alltid
- være bevisst på at du er ansvarlig for KI-generert tekst der du står som avsender eller som du publiserer. KI erstatter ikke menneskelig dømmekraft
- være kritisk til det du leser og kontrollere fakta. Se opp for feilaktig informasjon, unøyaktigheter og skjevheter
- kontakte informasjonssikkerhetsansvarlig dersom du er i tvil om hvordan informasjonssikkerheten skal overholdes
- tydelig merke KI-genererte bilder, lyd og video som kan oppfattes som virkelige mennesker (se figur 1 for eksempel). Det skal være enkelt å forstå at innholdet er KI-generert. Dette gjelder også for tekster som utelukkende er laget av KI
- kreditere KI-tjenesten du har brukt
Du skal aldri
- dele informasjon som er underlagt taushetsplikt
- dele noen form for personopplysninger om deg selv, pasienter og pårørende, ansatte eller andre til åpne KI-tjenester**
- dele sikkerhetsinformasjon, som f.eks. påloggingsinformasjon og passord
lime inn i KI virksomhetssensitiv informasjon eller informasjon som er unntatt offentlighet - stole på at KI sier sannheten. Sjekk alltid!
- faktabruke kun KI til å ta store og viktige avgjørelser om enkeltpersoner eller grupper
* Generativ KI er kunstig intelligens som kan skape noe nytt, for eksempel tekst, bilder, musikk, video og lignende.
** En åpen KI-tjeneste er en tjeneste hvor det ikke er inngått en avtale mellom leverandøren av KI-tjenesten og Helse Nord
Om retningslinjene
2. Introduksjon
3. Prinsipper for bruk
4. Bruk av generativ KI i praksis
5. Ikke-generativ KI i bruk og utvikling
Ordliste
Algoritme - Instruksjonsserie som følges for å utføre en oppgave.
Alternativ tekst – Også kalt alt-tekst, en kort beskrivelse av bilder på nett som gir informasjon om bildets innhold og lenker. Det brukes når bilder ikke kan sees, og det er viktig for tilgjengeligheten og søkemotoroptimaliseringen til nettstedet ditt.
Automatisering – At et system fungerer uten eller med liten grad av menneskelig medvirkning.
Bruker av KI – En person som bruker (ferdigtrente) KI-tjeneste til å løse en gitt oppgave. Den som bruker en KI-tjeneste, trenger ikke å forstå hvordan den spesifikke modellen kommer frem til svaret.
ChatGPT - Avansert språkmodell som bruker generativ KI for å kommunisere og svare på spørsmål på en måte som etterligner menneskelig samtale.
Kunstig intelligens (KI) /Artificial intelligence (AI) - Ulike former for teknologier og teknikker for å lage systemer som utfører handlinger basert på data, for å oppnå et gitt mål.
Lukket KI-tjeneste: En KI-tjeneste hvor Helse Nord har inngått en avtale med leverandøren. Alle opplysninger som legges inn vil kun være tilgjengelig i et lukket miljø, og deles ikke utenfor Helse Nord.
Generativ kunstig intelligens (GKI) - En type kunstig intelligens som er i stand til å skape og generere noe helt nytt som ikke finnes fra før. GKI brukes ofte for å generere tekst, bilder, lyd, video. Eksempler: ChatGPT, Midjourney. I motsetning til annen KI, som gjenkjenner mønstre eller gir spådommer basert på eksisterende data, har generativ KI som mål å produsere originale og kreative resultater.
Input / Output – [Input], også kalt Prompt for GKI, er informasjonen brukeren legger inn i en KI-modell for at modellen skal kunne gi et svar tilbake til brukeren [Output].
Maskinlæring - bruker matematiske og statistiske metoder for å lage algoritmer som er basert på analyse av data. Treningen av et system kan skje ved veiledet læring, ikke-veiledet læring eller forsterket læring.
Medisinsk utstyr - Omfatter alle produkter, apparater eller programvare ment for å diagnostisere, behandle, overvåke sykdom eller skade, samt for in vitro-diagnostikk og svangerskapsforebygging.
Personopplysninger - Alle opplysninger og vurderinger som kan knyttes til deg som enkeltperson, både direkte og indirekte. Dette er ikke bare navn, adresse, telefonnummer, helseinformasjon mm., men også opplysninger om adferdsmønstre, hva du søker etter på internett mm.
Personvernkonsekvensvurdering (DPIA) - En type risikovurdering som handler om personvernrisiko. DPIA må gjøres i prosjekter hvor behandlingen av personopplysninger vil medføre en høy risiko for fysiske personers rettigheter og friheter. Før behandlingen av personopplysninger starter, skal du foreta en mer omfattende vurdering av hvilke konsekvenser den planlagte behandlingen vil ha for vernet av personopplysninger.
Phishing-angrep – Phishing er en form for sosial manipulasjon hvor en angriper forsøker å lure noen til å utføre en handling, for eksempel åpne et e-postvedlegg, klikke på en lenke eller betale en falsk regning. Via vedlegg kan f.eks. angripere installere skadevare som kan spre seg til andre datamaskiner i samme nettverk.
Prompt – Meldinger, instruksjoner og spørsmål som brukes i interaksjonen og samhandling med en språkmodell, f.eks. spørsmål eller instruksjoner til ChatGPT.
Språkmodell – Et spesialisert KI-system som fokuserer på å forstå og generere menneskelig språk. Eksempel: ChatGPT.
Syntetisk data: Kunstig generert data som ligner på data fra det virkelige verden, men som ikke er basert på noen virkelige personer eller hendelser.
Særlig kategori personopplysninger: Mange kaller dette for sensitive personopplysninger. Det er opplysninger som oppleves som er privat, som helseopplysninger og andre opplysninger som sier noe om en persons helsetilstand, politisk oppfatning, religion, seksuell legning og seksuelle forhold, rasemessig eller etnisk opprinnelse, filosofisk overbevisning, fagforeningsmedlemskap, genetiske og biometriske opplysninger (når formålet er å identifisere noen).
Utvikler av KI – En person som trener nye KI-modeller til å løse en gitt oppgave. Den som utvikler kunstig intelligens må ofte forholde seg til faktorer som datakvalitet, datamengde, treffsikkerhet ved prediksjoner og liknende.
Åpen KI-tjeneste – En åpen KI-tjeneste er en tjeneste hvor det ikke er inngått en avtale mellom leverandøren av KI-tjenesten og Helse Nord.