Til deg som er pasient

Det er vi i spesialisthelsetjenesten som skal gjøre jobben med å få ned ventetidene. Men du som pasient kan også bidra. Og det er primært to ting du kan gjøre.

Møt opp til avtalt time eller meld ifra hvis du ikke kan komme

Det vil være til stor hjelp hvis flere pasienter møter opp til avtalt tid.

Når pasientene ikke møter, betyr det at sykehusene ikke får behandlet så mange pasienter som de kunne gjort. Det er frustrerende for de som jobber på sykehusene, men det er verst for de pasientene som kunne fått hjelp.

Hvis det ikke passer med en oppsatt time, er viktig at pasientene sier ifra hvis de ikke kan møte. Da kan sykehusene innkalle andre pasienter som trenger behandling, ansatte får gjort jobben sin, og sykehusene får utnyttet utstyret sitt på en enda bedre måte.

De som mottar innkallingsbrev digitalt, kan avbestille eller be om endring av timeavtale på helsenorge.no. For å unngå gebyr, er det viktig å avbestille eller endre timen senest 24 timer før oppsatt tidspunkt. For at sykehusene skal få utnyttet kapasiteten sin best mulig, er det imidlertid viktig å si i fra så tidlig som mulig.

Sjekk om ventetiden er kortere andre steder

Pasienter som skal behandles ved sykehus, kan fortsatt velge hvor de ønsker å motta behandling.

Det er mange pasienter som kunne fått raskere hjelp dersom de hadde valgt et annet sykehus eller behandlingssted. Ventetidene ved sykehusene varierer, og flere bør derfor vurdere muligheten for raskere hjelp ved et annet sykehus eller behandlingssted som har avtale med et regionalt helseforetak.

Rett til valg av behandlingssted betyr at pasienter selv kan velge behandlingssted i spesialisthelsetjenesten. Pasienter som har fått rett til utredning eller behandling, kan velge mellom offentlige behandlingssteder, avtalespesialist eller private behandlingssteder som har avtale med et regionalt helseforetak.

Under Velg behandlingssted kan pasienter og henvisere finne oversikt over de behandlingsstedene pasienten kan velge mellom. Her finnes blant annet ventetider for en rekke undersøkelser og behandlinger, både ved offentlige behandlingssteder og private behandlingssteder med avtale.

Hvis flere bruker denne retten, vil vi kunne utnytte den samlede kapasiteten i regionen på en enda bedre måte, og det vil være bra for både pasientene og sykehusene.

Velg behandlingssted - Helsenorge

Sist oppdatert 07.10.2024