Prosjektet digitale pasienttjenester i nord skal gi pasienter digital tilgang til informasjon og sikker digital kommunikasjon med sykehus og øvrig helsetjeneste.
På denne siden finner helsepersonell i kommune- og spesialisthelsetjenesten nyttig informasjon om digitale pasienttjenester.
Informasjon om prosjektledelsen, arbeids- og styringsgruppa finner du her.
Pasienter ved sykehusene i Helse Nord har digital tilgang til pasientjournalen sin.
Pasienten kan se status på henvisningen sin på helsenorge.no. Selve henvisningen ligger i Pasientjournalen.
Pasienten ser timene på helsenorge.no og kan sende melding om timen til sykehuset.
Pasientene i Helse Nord kan nå se enkelte internt rekvirerte prøvesvar på Helsenorge. Visningen på Helsenorge utsettes automatisk i ti virkedager, slik at behandler får mulighet til å kontakte pasienten om resultatet før det publiseres.
Alle digitale pasienttjenester bør ha digital tilbakemelding. I dag har ingen tjenester denne muligheten. Det er derfor frykt for at flere nettbaserte tjenester kan føre til flere telefonhenvendelser til sykehusene.
I dag er det ingen digitale pasienttjenester for aldersgruppen 12-16 år. Dette er etterspurt av foreldre så vel som ungdommene selv.
Før årsskiftet skal sykehusene i Helse Nord starte utprøvingen av en ny løsning der behandlere utenfor sykehuset kan lese utvalgte dokumenter i journalen din. Målet er sikrere, raskere og bedre helsehjelp.
16. desember starter Helse Nord utprøvingen av en ny løsning der behandlere utenfor sykehuset kan lese utvalgte dokumenter fra pasientjournalen via kjernejournal. Målet er sikrere, raskere og bedre helsehjelp.
Dialogmeldinger mellom helseforetak og legekontor innføres i Helgelandssykehuset, Finnmarkssykehuset og Universitetssykehuset Nord-Norge.
Dialogmeldinger mellom helseforetak og legekontor er en sikker, elektronisk kommunikasjonskanal mellom spesialisthelsetjenesten og primærhelsetjenesten. Hensikten med denne tjenesten er å erstatte telefoner og unngå at henvisning og epikris...
Helse Nord RHF vurderer fortløpende tiltak i forbindelse med covid-19-pandemien. Prosjektet Digitale pasienttjenester har ansvar for fire tiltak for å understøtte behovet for dialog og tilgang til informasjon med pasienter og mellom behandlere.
Fra og med 2. mai kan pasientene i Helse Nord se forespørsler som er sendt fra fastlegene til sykehuset når de logger seg på pasientjournalen sin på helsenorge.no.
Pasientene i Helse Nord har digitalt innsyn i sykehusjournalen sin. Det betyr blant annet at henvisinger og meldinger fastlegen sender til sykehuset blir tilgjengelige for pasientene på helsenorge.no.
Pasienter som leser sykehusjournalen sin på nett føler seg tryggere. Det viser ny undersøkelse. Eli Arild mener informasjonen i pasientjournalen hjalp henne til å håndtere sykdommen bedre.
Rundt 2000 pasienter logger hver dag inn på helsenorge.no for å sjekke sykehusjournalen sin.
Etter at pasientene i Helse Nord fikk innsyn i sin sykehusjournal ved å logge på nett, kjenner vi til seks tilfeller hvor pasienter har oppdaget kritisk feil i sin journal.
Vil leger og andre behandlere få mer å gjøre når pasienter har fått mye enklere tilgang til sin sykehusjournal?
Nå kan pasienter i Helse Nord sitte hjemme i sin egen stue og lese sykehusjournalen sin. Dette er en stor dag, sier helse- og omsorgsminister, Bent Høie.
På kontoret henger Tor Ingebrigtsens gamle sjef i glass og ramme. Han minner UNN-direktøren på hvorfor pasienter skal få tilgang til sin egen journal.
– Pasienter innen psykisk helse og rus skiller seg ikke fra andre. De bør også få innblikk i sin egen pasientjournal, mener psykolog Eirik Holand.
Pasienter som har fått lese sin pasientjournal via internett er veldig fornøyde – og de forstår i stor grad hva som står skrevet i journalen.
Henvisninger fra fastleger til sykehus blir digitalt tilgjengelig for pasientene.
10. desember 2015 får alle pasienter i Helse Nord tilgang til sin pasientjournal via innlogging på internett. – Kokfornøyd, sier testpasient Marianne Hofstra.