Foreslå styremedlemmer

Helse Nord RHF etterspør forslag til kandidater som kan egne seg til å sitte i styret i et helseforetak. Alle som ønsker kan foreslå styrekandidater. Fristen er 1. oktober 2023.

Publisert 05.07.2023
Sist oppdatert 07.07.2023
En kvinne som snakker med en gruppe mennesker
Foto: Finnmarkssykehuset/Eirik Palm.

​Våren 2024 skal det velges nye styrer i helseforetakene i Helse Nord:

• Finnmarkssykehuset
  • Universitetssykehuset Nord-Norge
  • Nordlandssykehuset
  • Helgelandssykehuset
  • Sykehusapotek Nord
  • Helse Nord IKT
Styrene består av eieroppnevnte medlemmer og ansattevalgte medlemmer. Det er styret i Helse Nord RHF som velger de eieroppnevnte styremedlemmene, og det er forslag på eieroppnevnte styremedlemmer vi etterspør. Eieroppnevnte representanter kan ikke være ansatt i et av våre helseforetak.

Ansatte i helseforetakene velger selv ansattevalgte styremedlemmer - av og blant de ansatte i eget helseforetak.​

Styrenes kompetanse

Helseforetakene forvalter viktige samfunnsoppgaver og store ressurser på vegne av felleskapet. Det er viktig at styremedlemmene i helseforetakene enkeltvis har en kompetanse og bakgrunn som er relevant og kan bidra til at styret samlet sett er i stand til å håndtere de oppgaver styret har og utfordringene styret vil stå overfor. Styreverv krever integritet og mot til å stemme slik at det gagner helseforetaket og helheten.

Som styremedlem skal en bidra med sin fagkompetanse og erfaring. Eventuelle politiske, geografiske eller andre særinteresser skal holdes utenfor styrerommet.

Innhold i forslag

Forslag til styrekandidater sendes inn med følgende opplysninger om kandidaten:

• navn
  • kjønn
  • mobilnummer
  • e-postadresse
  • bostedskommune
  • arbeidssted/stilling
  • kort bakgrunn og begrunnelse

Meld dine forslag inn her.

Prosessen videre

Styret i Helse Nord RHF har oppnevt et underutvalg for valg av styrer i helseforetakene. Underutvalget vil starte arbeidet over sommeren, og styret i Helse Nord RHF vil velge nye styrer februar/mars 2024.

Eventuelle spørsmål kan sendes på e-post til postmottak@helse-nord.no og merkes med 2023/799.