Hele regionen hjelper Finnmarkssykehuset

Hele helseregionen Helse Nord stiller opp når Finnmarkssykehuset trenger hjelp etter at flere ansatte i sykehuset er smittet av korona og mange må i karantene. Helsepersonell fra Helgelandssykehuset, Nordlandssykehuset og UNN skal til Hammerfest for å jobbe.

Publisert 16.10.2020
Sist oppdatert 11.12.2021
Finnmarkssykehuset Hammerfest

Finnmarkssykehuset har på grunn av smitteutbrudd i sykehuset i Hammerfest måtte utsette all planlagt pasientbehandling og tar imot bare øyeblikkelig hjelp-pasienter.

Les mer om situasjonen i Finnmarkssykehuset: Ansatte med bekreftet covid-19

– Situasjonen for Hammerfest sykehus er krevende med så mange smittede ansatte og ansatte i karantene, at det går ut over driften. Nå stiller hele regionen opp, slik strategien vår er i vårt beredskapsarbeid for å håndtere koronapandemien, sier administrerende direktør i Helse Nord, Cecilie Daae.

Intensivsykepleiere på plass

Fredag kveld kom to intensivsykepleiere fra Helgelandssykehuset Mo i Rana til  Hammerfest. Flere andre vil framover også bistå. I første omgang er det laget en bemanningsplan fram til søndag 25. oktober. Totalt inngår fem intensivsykepleiere fra Mo i Rana, en anestesisykepleier fra Mosjøen og en overlege fra Sandnessjøen. Videre bistår tre leger fra Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN), en lege fra Nordlandssykehuset, og to intensivsykepleier og tre leger leid inn fra bemanningsbyrå.

– Ansatte i Finnmarkssykehuset gjør en uvurderlig og fantastisk jobb i denne situasjonen vi nå står i, og vi setter stor pris på den støtten vi får i en krevende situasjon, sier administrerende direktør i Finnmarkssykehuset, Siri Tau Ursin.

Finnmarkssykehuset har bedt om assistanse, og den har kommet på plass raskt.

– Det er svært gledelig at så mange bidrar til å hjelpe sine kollegaer i Finnmarkssykehuset. Dette er et eksempel på et godt regionalt samarbeid, med god regional koordinering. Alle helseforetakene har ønsket å hjelpe, sier Daae.

Enda flere bidrar

For at sykepleierne fredag kveld skulle komme seg til Hammerfest, ble ambulansefly  benyttet, slik det er åpning for i koronasituasjonen. Luftambulansen kan benyttes til transport i slike situasjoner som haster, så fremt det ikke går ut over beredskapen for pasienter, og det var fredag kveld ledig kapasitet, og det hastet å få personellet fløyet nordover.

Helse Nord IKT har økt sin beredskap i helga for å sikre at personellet som kommer til Hammerfest for å bistå får de nødvendige tilganger til pasientjournalsystemer og andre IKT-systemer for å kunne gjøre sin jobb.

– Personellet som jobber i Hammerfest nå, står på og jobber lange dager for å kunne gi nødvendig pasienttilbud til befolkningen. En stor takk til dem og alle andre som nå bidrar. Dette er dugnad og lagspill i stort i regionen, og det viser viktigheten av at vi ser hele foretaksgruppen under ett som ett lag. Jeg er imponert over den dugnadsånden vi viser, sier Daae.

Beredskap koronavirus

Helse Nord RHF er i beredskap på grunn av utviklingen rundt utbruddet av det nye koronaviruset (coronaviruset).
Denne siden oppdateres fortløpende med informasjon til innbyggere, ansatte og media.
Koronavirus