Ny leder ved SKDE

Barthold Vonen er ansatt som ny leder for Senter for klinisk dokumentasjon og evaluering (SKDE).

Publisert 01.04.2016
Sist oppdatert 29.09.2016
Barthold Vonen, direktør SKDE

​Vonen tiltrådte stillingen 1. april, og tar over etter Trine Magnus som har permisjon ut året og deretter går over i pensjonistenes rekker. Vonen kommer fra stilling som medisinsk og viseadministrerende direktør ved Nordlandssykehuset HF. Her har han jobbet siden 2010, men har det siste året hatt forskningspermisjon ved Universitetet i Tromsø, og skal fortsette i en professor II stilling i helsetjenesteforskning.

Vonen har bakgrunn som gastrokirurg og var inntil 2009 sjef ved gastrokirurgisk avdeling ved UNN.

- Jeg har jobbet med kvalitetsregistre i mange år, og var i 13 år med i ledelsen av tykk- og endetarmskreftregisteret. Jeg har også vært engasjert i arbeidet med Helseatlas. Faglig sett har jeg alltid hatt stor interesse for klinisk dokumentasjon. Dette er et område jeg har jobbet med siden 80-tallet, sier han.

Vonen betegner SKDE som en viktig faktaleverandør og bidragsyter til ny kunnskap som trengs for både faglig og ledelsesmessig utvikling av spesialisthelsetjenesten.

Les mer om SKDE (Senter for klinisk dokumentasjon og evaluering)