Hei, du må oppdatere nettleseren din for å kunne besøke oss.
Mana ovdasiidui helse-nord.no
Grafisk brukergrensesnitt, applikasjon

Digitale innbygger- og samhandlingstjenester

Prosjektet utvikler løsninger for sammenhengende pasientforløp på tvers av helsetjenesten og bedre og mer effektive pasientforløp i sykehusene.

​På denne siden finner helsepersonell i kommune- og spesialisthelsetjenesten nyttig informasjon om digitale pasient- og samhandlingstjenester. 

Informasjon om prosjektet finner du her.

Helse Nord har satset på digitale innbygger og samhandlingstjenester (DIS) i mange år 

Det regionale prosjektet skal utvikle og innføre digitale tjenester for pasienter som understøtter bedre samhandling mellom helsetjenestenivå og gir positive gevinster for sykehusene. I 2026 skal helsepersonell i regionen kunne jobbe i team sammen med pasienten fra sitt eget fagsystem (f.eks Dips). Pasienter og brukere skal oppleve sammenhengende tjenester på tvers av sykehus og kommuner. Pasienter som trenger det, vil i større grad møte spesialisthelsetjenesten hjemme hos seg selv. Dette innebærer utvikling av ulike komponenter og tjenester som sammen blir en helhetlig tjeneste for pasienter og helsepersonell. 

 Dette målbildet ble vedtatt videreført av styret i Helse Nord​ med en ramme på 146 mill. ut 2026. Styret i Helse Nord ønsker at flere tjenester og informasjon på Helsenorge skal være på samiske språk og at brukerne er involvert i all utvikling.

 

Les også: Lytter til brukerne når nye tjenester utvikles

Tjenester under utvikling

  • person sitter ved bærbar datamaskin og fyller ut et digitalt pasientskjema
    Digitale pasientskjema

    Skjema brukes i kommunikasjon med pasienten. Det kan bidra til bedre flyt i pasientbehandlingen og bedre kvalitet på data innhentet fra pasient.

  • illustrasjon, byggeklosser med helserelaterte ikoner stables oppå hverandre av helsepersonell
    Pasientens planer

    Samhandlingstjenester som «Pasientens planer» vil sørge for at helsepersonell i ulike deler av helsetjenesten får nødvendig og relevant informasjon som bidrar til bedre og mer målrettet behandling basert på pasientens behov.

  • Ikon
    Pasientens prøvesvar

    Pasienter og helsepersonell skal få rask, sikker og digital tilgang til prøvesvar. Det vil gi innbyggerne enklere tilgang til egne prøvesvar fra både laboratorium og røntgen. I tillegg kan det bidra til raskere diagnostisering og bedre kvalitet på helsetjenestene.

Tjenester i drift

  • Colourbox.com
    Dialogmelding mellom primærhelsetjenesten og helseforetak

    Trygg, digital meldingsutveksling mellom helseforetak og primærhelsetjenestene er nå gjeldende praksis i Helse Nord.

  • En person som holder et kort
    Digitale skjema

    Å digitalisere flere av dagens papirbaserte skjema vil gi både en økonomisk og tidsbesparende gevinst.

  • Digitale skjema om journal

    Du kan finne informasjon om de fleste dokumenter i din pasientjournal, også eldre dokumenter som du ikke har automatisk tilgang til. Ønsker du tilgang til disse eller har andre spørsmål om journalen, kan du fylle ut skjema på Helsenorge.

Aktuelt

  • illustrasjon, lege ser på journaldokumenter
    18. juovlamánnu 2024
    Mer forsvarlige innbyggertjenester

    I forrige uke ble det endring i tilgang til pasientjournal på Helsenorge. Du kan fortsatt be om digital tilgang til journaldokumenter på Helsenorge.

  • bilde fra venterom, med en innfelt skjermdump av noen av tjenestene som er tilgjengelig på Helsenorge
    17. juovlamánnu 2024
    Korter ned ventelistene med få tastetrykk

    Flere ventelister fylles opp med pasienter som kanskje ikke trenger time. Teknologi er med på å rydde opp i ventelistene – og gi plass til de som trenger helsehjelp raskere.

  • En kvinne som bruker briller
    1. skábmamánnu 2024
    Flere bruker Helsenorge - fortsatt rom for forbedring

    Nærmere 9 av 10 pasienter i Nord-Norge leser brev fra sykehuset digitalt. De som trenger det, kan enkelt få hjelp til å lese brevene sine på Helsenorge.

Maŋemus ođastuvvon 2025-02-20