
Utdanning
Sykehusene er kunnskapsbedrifter, og en av hovedoppgavene er utdanning av helsepersonell. Ved sykehusene i Nord-Norge får fagfolk ta del i et større spekter av faglige utfordringer enn andre steder. Hver og en betyr mye for pasientene våre. Fagfolk får brukt og utviklet kompetansen sin, gjennom pasientbehandling, nytt utstyr og gode muligheter for forskning.
For å sikre riktig kompetanse og nok helsepersonell i helsetjenesten, har vi et utstrakt samarbeid med universiteter og høgskoler om:
- kompetanseheving av egne medarbeidere
- utdanning av helsepersonell i praksis ved våre sykehus
Utdanning av helsepersonell i spesialisthelsetjenesten omfatter grunnutdanning, videre- og etterutdanning, turnustjeneste og spesialistutdanning. Vi gir praksis til alle disse utdanningene. I tillegg driver vi omfattende kompetanseutvikling av egne ansatte.
- Kontinuerlig forbedring Nordlandssykehuset
- Forbedringsutdanning UNN (FUNN)
Helsepersonell med utdanning fra videregående opplæring har krav om to års lærlingetid før de kan gå opp til fagprøve og få fagbrev innen sitt område.
Helseforetakene har ansatt lærlinger innen helsefaglige utdanninger, hvorav lærlinger i helsearbeiderfaget og ambulansefaget utgjør de største gruppene.
Alle helsefagutdanninger har i løpet av studiet praksis i helsetjenesten. Helse Nord RHF og våre sykehus har et lovpålagt ansvar for å sørge for at behovet for undervisning og opplæring av helsefaglige elever, lærlinger, studenter, turnuskandidater og spesialister dekkes innen helseregionen (jamfør spesialisthelsetjenesteloven § 3-5. Om deltakelse i undervisning og opplæring).
Hvert år får i underkant av 1000 turnusleger, studenter og elever innen helsefaglige utdanninger verdifull praksisutdanning i helseforetakene i nord.
For å sikre nok spesialister innen enkelte fag, har Helse Nord satset på egne regionale utdanningsprogrammer for leger. Enkelte program har hatt en varighet fra to til ti år. Andre har eksistert siden før helseforetaksreformen. Den regionale oppfølgingen er et supplement til den ordinære spesialiseringen gitt i forskrift om Spesialistutdanning for leger (helsedirektoratet.no).
Ny spesialistutdanning for leger har ført til endringer for utdanningen og dermed også behovet for å videreføre alle utdanningsprogrammene.
Noen av programmene er likevel vurdert til å ha stor betydning for rekruttering og stabilisering i landsdelen og er derfor videreført i nedskalert form. Å kjenne sine kolleger i regionen og føle tilhørighet er uvurderlig!
Det arrangeres regionale fagsamlinger og veiledningssamlinger i hvert av programmene.
Det regionale samarbeidsorganet for utdanning (SAMUT) er et samarbeidsorgan mellom Helse Nord og de to universitetene i Nord-Norge. Det er et rådgivende organ opprettet av styret i Helse Nord RHF.
Les mer om Regionalt samarbeidsorgan for utdanning
Helse Nord har et økende behov for høyere yrkesfaglig kompetanse og vil derfor styrke samarbeidet med fagskolene i regionen.
Regional koordinerende enhet for helsefaglig simulering i Helse Nord (RegSim) skal arbeide for at alle helseforetak i nord, skal ha velfungerende enheter for simulerings- og ferdighetstrening.
RegDig er en rådgivende og koordinerende tjeneste for hele regionen, med formål om å styrke opplæringstilbudet der digitale verktøy brukes.