Slik løser du utfordringer med Whereby
Har du utfordringer med lyd, bilde eller tilkobling i Whereby? Her får du noen enkle tips til hva du kan gjøre.
![Et par briller på et bord](/49e462/contentassets/3b7e919517874f10b1a5648d9465b9af/digitalkonsultasjon.jpg?format=webp&width=900&height=600&quality=80)
Kameraet eller mikrofonen er blokkert
Sørg for at alle åpne apper på mobilen eller datamaskinen er avsluttet før videokonsultasjonen begynner.
Alternativ 1
Når du går inn i konsultasjonen må du gi nettleseren tilgang til mikrofon og kamera. Dersom du har blokkert adgang til mikrofon og kamera må du slette denne blokkeringen på en av følgende måter:
Chrome
- Åpne Chrome – trykk på de tre prikkene i høyre hjørne (tilpass og kontroller Chrome).
- Velg innstillinger.
- Under Personvern og nettstedsinnstillinger: Finn Slett nettleserdata – velg avanserte innstillinger og sett V også på slett nettstedsinnstillinger – da vil brukeren få opp spørsmålet på nytt når han/hun går inn i ett nytt Videonor møte.
Mac
- Velg Apple-menyen > Systemvalg, > Sikkerhet og personvern > Personvern.
- Velg Kamera.
- Marker avkrysningsruten ved siden av et program for å gi det tilgang til kameraet.
Mobil/nettbrett: Forsøk:
- Android: Innstillinger - Apper /apper og tillatelser - tillatelser (her skal du finne en oversikt over hvilke tillatelser de ulike apper har, og du skal kunne endre en blokkering) – kamera – Chrome – Tillat.
- I phone/I pad: Innstillinger->safari->kamera->alltid.
- Innstillinger->safari->mikrofon->alltid.
Alternativ 2
Du har muligens flere valg på kamera og mikrofon. Finn innstillinger og prøv å velge annet kamera og mikrofon.
Høyttalerproblemer
De fleste høyttalerproblemer knyttet til tillatelser bør løses ved å følge de ovennevnte trinnene for kamera og mikrofon.
Hvis du fortsetter å ha problemer med høyttaleren, kan du prøve følgende:
- Skru opp lyden på mobilen/nettbrettet eller datamaskinen. På mobil og nettbrett er volumtaster oftest på siden av enheten.
- Koble til eller koble fra eventuelle hodetelefoner eller høyttalerenheter du prøver å bruke.
- Gjennomgå operativsystemets tillatelser og lydinnstillinger på datamaskinen din.
Tilkoblingsproblemer
- Selv om nettverkstesten fortelle at det ikke er optimal tilkobling, vil det i de fleste tilfeller være mulig å gjennomføre en videokonsultasjon.
Det er en rekke faktorer som kan bidra til en dårlig nettverkstilkobling. Prøv følgende for å forbedre opplevelsen:
• Kom nærmere ruteren, eller koble til via internett-kabel.
• Prøv å starte Wi-Fi-ruteren på nytt.
• Lukk alle apper, faner eller enheter som bruker internett som ikke er nødvendige for samtalen.
• Du har også muligheten til å aktivere lav datamodus for å redusere oppløsningen/kvaliteten på videokonsultasjon. Se bilde under.
Her finner du mer informasjon fra sykehusene:
Helgelandssykehuset: https://helgelandssykehuset.no/behandlinger/videokonsultasjon
Universitetssykehuset Nord-Norge: https://unn.no/behandlinger/videokonsultasjon
Nordlandssykehuset:
https://nordlandssykehuset.no/behandlinger/videokonsultasjon-i-nordlandssykehuset
Finnmarkssykehuset: https://finnmarkssykehuset.no/behandlinger/videokonsultasjon