Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.
logo Helse Nord

Slik løser du utfordringer med Whereby

Har du utfordringer med lyd, bilde eller tilkobling i Whereby? Her får du noen enkle tips til hva du kan gjøre.

Et par briller på et bord

Kameraet eller mikrofonen er blokkert 

Sørg for at alle åpne apper på mobilen eller datamaskinen er avsluttet før videokonsultasjonen begynner. 

Alternativ 1

Når du går inn i konsultasjonen må du gi nettleseren tilgang til mikrofon og kamera. Dersom du har blokkert adgang til mikrofon og kamera må du slette denne blokkeringen på en av følgende måter:
 

Chrome

  1. Åpne Chrome – trykk på de tre prikkene i høyre hjørne (tilpass og kontroller Chrome).

  2. Velg innstillinger.

  3. Under Personvern og nettstedsinnstillinger: Finn Slett nettleserdata – velg avanserte innstillinger og sett V også på slett nettstedsinnstillinger – da vil brukeren få opp spørsmålet på nytt når han/hun går inn i ett nytt Videonor møte.


Mac

  1. Velg Apple-menyen > Systemvalg, > Sikkerhet og personvern > Personvern.

  2. Velg Kamera.

  3. Marker avkrysningsruten ved siden av et program for å gi det tilgang til kameraet.


Mobil/nettbrett: Forsøk:

  1. Android: Innstillinger - Apper /apper og tillatelser - tillatelser (her skal du finne en oversikt over hvilke tillatelser de ulike apper har, og du skal kunne endre en blokkering) – kamera – Chrome – Tillat. 

  2. I phone/I pad: Innstillinger->safari->kamera->alltid.

  3. Innstillinger->safari->mikrofon->alltid.



Alternativ 2

Du har muligens flere valg på kamera og mikrofon. Finn innstillinger og prøv å velge annet kamera og mikrofon.

 

Høyttalerproblemer

De fleste høyttalerproblemer knyttet til tillatelser bør løses ved å følge de ovennevnte trinnene for kamera og mikrofon.

Hvis du fortsetter å ha problemer med høyttaleren, kan du prøve følgende:

  • Skru opp lyden på mobilen/nettbrettet eller datamaskinen. På mobil og nettbrett er volumtaster oftest på siden av enheten.

  • Koble til eller koble fra eventuelle hodetelefoner eller høyttalerenheter du prøver å bruke.

  • Gjennomgå operativsystemets tillatelser og lydinnstillinger på datamaskinen din.


Tilkoblingsproblemer

  • Selv om nettverkstesten fortelle at det ikke er optimal tilkobling, vil det i de fleste tilfeller være mulig å gjennomføre en videokonsultasjon.
    Det er en rekke faktorer som kan bidra til en dårlig nettverkstilkobling. Prøv følgende for å forbedre opplevelsen:

    •    Kom nærmere ruteren, eller koble til via internett-kabel. 
    •    Prøv å starte Wi-Fi-ruteren på nytt. 
    •    Lukk alle apper, faner eller enheter som bruker internett som ikke er nødvendige for samtalen. 
    •    Du har også muligheten til å aktivere lav datamodus for å redusere oppløsningen/kvaliteten på videokonsultasjon. Se bilde under.

    Grafisk brukergrensesnitt, applikasjon
 

 

Her finner du mer informasjon fra sykehusene:

Helgelandssykehuset: https://helgelandssykehuset.no/behandlinger/videokonsultasjon

Universitetssykehuset Nord-Norge: https://unn.no/behandlinger/videokonsultasjon

Nordlandssykehuset: 
https://nordlandssykehuset.no/behandlinger/videokonsultasjon-i-nordlandssykehuset

Finnmarkssykehuset: https://finnmarkssykehuset.no/behandlinger/videokonsultasjon



Sist oppdatert 21.06.2023