Omfattende papirvelde på laboratoriene går mot slutten

Når legekontorene i Nord-Norge fra 2014 kan bestille analyse av blodprøver elektronisk fra Helse Nord vil det medføre raskere prøvesvar og bedre kvalitetssikring. NRK Nordland hadde i slutten av desember både radioinnslag og nettsak om Helse Nords nye løsning.

Publisert 10.01.2014
Sist oppdatert 20.07.2016
En gruppe flasker på en hylle

Prosjektleder for ERL-prosjektet i FIKS, Majbrit Kragh og fagbioingeniør Rita Hilstad Eliassen ved Nordlandssykehuset Bodø ble i slutten av desember intervjuet av NRK Nordland om innføringen av elektronisk rekvirering av laboratorietjenester i Nord-Norge.

Eliassen viser i intervjuet til at laboratoriet ved Nordlandssykehuset Bodø mottar mellom 1.000 og 1.500 prøver hver dag - de fleste med papirrekvisisjoner. Når legekontorene i Nord-Norge i løpet av neste år kan bestille laboratorietjenester elektronisk fra sykehusene, medfører det bedre kvalitetssikring og mindre manuelt arbeid - for pasienten betyr dette raskere prøvesvar.

Hør radioinnslaget på NRK Nordland her

Les nyhetsartikkel på NRK Nyheter: Nå skal informasjonen om disse bli sendt elektronisk