«Helseministeren har uttalt at vi har koronautbruddet under kontroll. Det betyr ikke at det er over»

Vi har alle vært gode på å følge de tiltakene som regjeringen påla oss for noen uker tilbake. Nå viser tallene at tiltakene har hatt en positiv effekt. La oss nå bare sørge for at vi fortsetter med å være like gode – selv med påsken for døren.

Publisert 08.04.2020
Sist oppdatert 28.04.2020
Et snødekt landskap med trær og fjell i bakgrunnen

Utviklingen de siste dagene har vært positiv. Kurven som viser antall sykehusinnleggelser og antall pasienter med behov for respiratorhjelp har flatet ut, og helseministeren har uttalt at vi har koronautbruddet under kontroll. Det betyr ikke at det er over. Det betyr snarere at vi har lykkes med de strenge tiltakene som har preget hverdagen til oss alle de siste ukene. Det betyr at vi har vært flinke til å lytte til rådene fra myndighetene. Nå er det veldig viktig at vi ikke slutter med det.

Påsketradisjonene står sterkt i Norge. Veldig mange av oss har påsketradisjoner vi nødig gir slipp på, og noen av oss er nok fristet til å tilbringe påsken slik vi alltid har gjort det i år også.

Det er ennå for tidlig å si hvor lenge vi vil måtte forholde oss til forskjellige tiltak for å holde pandemien nede på et håndterbart nivå.

Cecilie Daae

Flere kommuner i Nord-Norge uttrykker bekymring knyttet til påsken og eventuell påskeutfart. Det er noe vi alle skal ta på høyeste alvor. I Narvik er man for eksempel bekymret for at alpinanlegget rett over grensen holder åpent, og at en kort kjøretur til svenske bakker for å stå på ski i påsken kan virke fristende for mange. Fylkesmannen er bekymret for tilstrømming av folk fra andre regioner til Lofoten, og den belastningen dette vil kunne føre med seg for det lokale helsevesenet.

For det er nettopp dette som er bakgrunnen for tiltakene. Det er mange dyktige og dedikerte ansatte helsevesenet og ute i kommunene som jobber godt og målrettet for å sørge for at helsevesenet vårt ikke bukker under, dersom vi skulle oppleve en uhåndterlig bølge av koronapasienter i løpet av kort tid. Vi har alle sett hvilke utfordringer helsevesenet i land som Italia, Spania og USA opplever, og nettopp derfor er det så viktig at vi alle drar i samme retning.

Det er ennå for tidlig å si hvor lenge vi vil måtte forholde oss til forskjellige tiltak for å holde pandemien nede på et håndterbart nivå, men som alle de flotte tegningene som henger i barneromsvinduer over alt sier: «Alt blir bra». Det blir det helt sikkert, men alt blir ikke bra helt av seg selv. Det fordrer at vi kanskje ofrer påsketradisjonene denne påsken. Det betyr likevel ikke at vi ikke skal kose oss i påsken. Med litt avstand og en porsjon kreativitet kommer vi langt.

God påske!

Cecilie