«Takk til alle jeg har fått møte så langt. Jeg gleder meg til å møte dere andre.»

«Vil du virkelig dette, Cecilie?» Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg fikk det spørsmålet i tiden før jeg startet i jobben i Helse Nord. Svaret mitt den gang var ja. Og nå, etter noen uker i jobben, er svaret et rungende ja.

Publisert 28.02.2020
Sist oppdatert 27.03.2020
Cecilie Daae

​De første ukene har jeg reist mye rundt i Nord-Norge. Jeg har møtt fantastisk dedikerte og engasjerte mennesker fra Helgelandssykehuset i sør til Karasjok i nord. Og hvorfor ikke starte i nord, og med åpningen av Sámi klinihkka i Karasjok i slutten av januar? 35 minusgrader, feststemte mennesker og en mottakelse til å bli rørt av var rammen rundt åpningen, og like i forkant fikk jeg en personlig og oppriktig påminner om hvorfor denne klinikken og den videre utviklingen av samiske helsetjenester er så viktig.

Jeg skulle til NRK på morgenkvisten for å snakke om Helgelandssykehuset. Da jeg var ferdig med intervjuet, kom en person bort til meg, tok et godt tak i armen min og sa: «Dette er viktig, Cecilie». Det tok noen sekunder før jeg skjønte at han snakket om Sámi klinihkka og ikke Helgelandssykehuset som jeg nettopp hadde snakket om. Han fortalte meg at han hadde mistet to nære familiemedlemmer fordi språket og kulturen deres gjorde at de ikke ble fullt ut forstått av helsevesenet. Det gjorde virkelig inntrykk.

Det gjorde også møtet med kardiolog Egil Utsi. Egil er en legende og en superstjerne i det medisinske miljøet, og noen ganger kan man ikke unngå å bli litt starstruck, noe jeg synes vises ganske godt på bildet også. Det var en flott opptakt til et godt møte med ledelsen i Finnmarkssykehuset senere på dagen.

Selv om Karasjok var spesielt, har jeg hatt gleden av å møte ansatte, tillitsvalgte, brukerrepresentanter og ledelse i alle helseforetakene i Helse Nord i løpet av noen svært travle uker.

Jeg er så takknemlig for måten jeg har blitt møtt på hvor enn jeg har vært. Fra UNN hvor jeg besøkte Åsgård, via Nordlandssykehuset, og nå sist Helgelandssykehuset. Et helseforetak som har vært preget av tøff debatt rundt den nye sykehusstrukturen på Helgeland. Jeg opplevde en stor grad av samarbeid og framsnakking av hverandre. Mye mer enn hva jeg var forberedt på. Det gjorde godt å oppleve fagfolk som jobber knallhardt for å sikre best mulige helsetjenester for alle på Helgeland, og det gjør meg sterk i troen på at arbeidet med Nye Helgelandssykehuset vil bli gjennomført med blikket hevet og med pasienten i fokus. Jeg er veldig glad i å bruke uttrykket lagspill, for uten lagspill kommer vi ingen vei. Det gjelder alle foretakene våre, Helgelandssykehuset inkludert.

Det gjorde godt å oppleve fagfolk som jobber knallhardt for å sikre best mulige helsetjenester for alle på Helgeland

Som direktør i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap, jobbet jeg for det meste med nasjonale medier. I løpet av reisene mine rundt i foretakene har jeg hatt mange hyggelige møter med kunnskapsrike og engasjerte journalister, og har forsøkt å svare som best jeg kan på de tingene de er opptatt av. Også her har jeg følt meg hjertelig velkommen, og det har jeg forstått at kanskje ikke alltid er en selvfølge i denne jobben. Det varer kanskje ikke evig, men jeg skal gjøre mitt beste for å være så tilgjengelig som mulig for dem.

Så for å oppsummere: Jeg forlot en drømmejobb for å begynne i en ny drømmejobb. Det var utgangspunktet mitt, og etter noen få uker i jobben er denne følelsen bare forsterket. Så tusen takk til alle dere jeg har møtt på min vei. Jeg gleder meg allerede til å møte dere andre.

Cecilie