Disse kan få vaksine mot apekopper

I Helse Nord vil forebyggende vaksinasjon mot apekopper skje ved sykehusene i Tromsø og Bodø.

Publisert 21.10.2022
Sist oppdatert 23.02.2023
Vaksineglass og sprøyte

Folkehelseinstituttet har bestemt at den første gruppe som vil bli prioritert for forebyggende vaksine er:

• Menn eller transpersoner som har sex med menn, OG som er hivpositive ELLER står på hiv-PrEP, OG som har hatt syfilis, gonoré eller klamydia siste 6 måneder.

• Menn og transpersoner som selger sex til menn.

Dersom du tenker at du er i denne målgruppen kan du enten ta kontakt med din fastlege for henvisning til vaksinasjon, eller ta direkte kontakt med sykepleier på poliklinikken (se under) for å melde din interesse.

Du bør ta rede på prø​vesvar på syfilis, gonoré eller klamydia siste 6 måneder, slik at du kan vise dette frem på forespørsel.

Sykepleier og lege på poliklinikken vil vurdere om du fyller gjeldende kriterier for vaksinasjon og gjøre nærmere avtale med deg.

​For mer utførlig informasjon se informasjon fra FHI.

Kontaktinformasjon til koordinerende sykepleiere på poliklinikkene er:

• Tromsø, tlf: 77 66 96 02, betjent mellom kl. 9–15 hverdager.
  • Bodø, tlf: 95 06 14 76, betjent mellom kl. 8–9 mandag, tirsdag og onsdag.​

Vaksinasjon av personer som har vært utsatt for et kjent tilfelle av apekopper håndteres av kommuneoverlegen lokalt.