Innenriks pasienttransport med fly går tilnærmet som normalt, men ni stengte kortbaneflyplasser fra 18. mars

Statsministeren varslet lørdag 14. mars om stengte flyplasser fra mandag. Imidlertid vil innenrikstrafikken gå tilnærmet normalt, med unntak av ni kortbaneflyplasser som stenger på onsdag 18. mars. Beredskap for ambulansefly vil imidlertid bli ivaretatt ved alle landets flyplasser.

Publisert 14.03.2020
Sist oppdatert 15.03.2020
fly

Det understrekes at flyplassene vil være åpne for ambulansefly.

Sju av de ni lufthavnene som stenger er i Nord-Norge:

• Vardø - alternativ lufthavn er Vadsø
  • Berlevåg - alternativ lufthavn er Båtsfjord
  • Sørkjosen - alternativ lufthavn er Tromsø
  • Stokmarknes - alternativ lufthavner Andøya
  • Svolvær alternativ lufthavn er Leknes eller Evenes
  • Mo i Rana - alternativ lufthavn er Sandnessjøen
  • Mosjøen - alternativ lufthavn er Sandnessjøen

Hovedalternativet for pasienter er bakketransport arrangert av Avinor til/fra alternative flyplasser. Pasienter bes om å forholde seg til flyselskapet.

Det kan likevel bli nødvendig at pasientreisekontorene må tilrettelegge for en del transporter på disse strekningene.

Pasienter som opplever utfordringer bes ta kontakt med pasientreisekontoret ved sitt eget helseforetak.

Les mer på Avinors nettsted

Beredskap koronavirus

Helse Nord RHF er i beredskap på grunn av utviklingen rundt utbruddet av det nye koronaviruset (coronaviruset).
Denne siden oppdateres fortløpende med informasjon til innbyggere, ansatte og media.
Koronavirus