Korona-helikopter på plass i Tromsø

Et stort sivilt helikopter er leid inn for å transportere koronapasienter.

Publisert 30.03.2020
Super Puma-helikopter. Foto: Dag Ketil Henriksen

Helikopteret av typen Super Puma (AS332 L1) skal fly koronasmittede pasienter i egen kuvøse. I tillegg til mannskap, skal smitteteamet til Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN) bemanne helikopteret. Det kan benytte alle faste landingsplasser for ambulansehelikopter i Nord-Norge. Det kan også lande på sykehuset i Tromsø, og hente pasienter på Svalbard.

– Vesentlig styrking

– Helikopteret er en vesentlig styrking av vår evne til å transportere kritisk syke koronapasienter i hele Nord-Norge, sier medisinsk leder av Luftambulanseavdelingen ved UNN, Bård Rannestad.

Koronaoppdrag kan være kompliserte og tidkrevende oppdrag. Ved å leie inn store fartøy øremerket slike transporter styrkes flere deler av den akuttmedisinske kjeden, både i og utenfor sykehus.

– Når de sykeste pasientene hentes, får lokalsykehusene frigjort kapasitet til viktig lokal beredskap. Samtidig skjermes de ordinære bil- og luftambulansene til akuttmedisinske pasienter som ikke er koronasyke. Vi som fagfolk er svært glade for at beslutningstakerne i Helse Nord har prioritert å få denne ressursen på plass, sier Rannestad.

Under transporten isoleres pasienten i en smittevernkuvøse (EpiShuttle®) som hindrer overføring av smitte til ledsagerne og helikopterets kabin. Slik isolering brukes når det vurderes som medisinsk nødvendig. De sykeste pasientene trenger ofte flere behandlere som jobber i team.

Smittevernkuvøsen og medisinsk leder av luftambulansebasen i Tromsø, Bård Rannestad. Foto: Dag Ketil Henriksen

Kapasitet

Super Puma i Tromsø flyr alltid med smitteteam. Alle redningshelikoptrene til 330-skvadronen er satt opp med smittevernkuvøser og har plass til smitteteam. Tjenestens største helikoptre, H145T2 og AW139 kan også fly smittevernkuvøsen, men den går ikke inn i luftambulansetjenestens fly og minste helikoptre.

– Vi vurderer derfor fortløpende leie av større fly og flere helikoptre. Samtidig er det usikkert hvilke transportbehov pandemien vil skape. Vi kartlegger nå hva som er mulig å få til, sier administrerende direktør i Luftambulansetjenesten HF, Øyvind Juell.

Sivilt flyselskap

Det er Lufttransport RW AS i Tromsø som skal fly. Jobben som er gjort for å få helikopteret opp å gå imponerer oppdragsgiver Luftambulansetjenesten HF.

– Vi takker for tilliten, og vi er glad for å kunne bidra med våre ressurser, sier administrerende direktør i Lufttransport RW AS, Frank Wilhelmsen.

Lufttransports mannskap flyr til vanlig Sysselmannens helikoptre på Svalbard. Pilotene har lang erfaring med helikopteroppdrag i polare strøk. Helikopteret som er satt inn har avising, stor gjennomføringsevne i dårlig vær og svært lang rekkevidde.

Beredskap koronavirus

Helse Nord RHF er i beredskap på grunn av utviklingen rundt utbruddet av det nye koronaviruset (coronaviruset).
Denne siden oppdateres fortløpende med informasjon til innbyggere, ansatte og media.
Koronavirus