3. mai tar Helgelandssykehuset i bruk DIPS Arena

Journalsystemet DIPS Classic som er i bruk ved de elleve sykehusene i Nord-Norge skal fases ut og erstattes med DIPS Arena. Helgelandssykehuset starter stafetten, og tar 3. mai i bruk det nye journalsystemet.

Publisert 24.01.2020
3. mai 2020 innføres DIPS Arena ved Helgelandssykehuset
Etter at Helgelandssykehuset – i samråd med FRESK-programmet i Helse Nord – utsatte innføringen av DIPS Arena høsten 2019, har leverandøren av journalsystemet gjort betydelige forbedringer og endringer av løsningen.

Systemleverandøren har de siste månedene jobbet intenst med å løse utfordringene knyttet til ytelsen, som var bakgrunnen for utsettelsen i høst. Etter omfattende testing mener systemleverandøren og Helse Nord nå at fagsystemet kan tas i bruk av journalbrukerne ved sykehusene.

Gode tilbakemeldinger etter omfattende testing

DIPS Arena har blitt testet både av ressurser fra det regionale prosjektet og av Helgelandssykehusets egne prosjektmedarbeidere – med gode tilbakemeldinger fra begge hold.

– Funksjonaliteten fungerer gjennomgående bedre og systemet virker generelt raskere, bekrefter prosjektleder ved Helgelandssykehuset, Tom Dahlberg. Testernes opplevelse er at det er lettere å manøvrere seg i DIPS Arena enn i forgjengeren, DIPS Classic.

Påmelding til opplæringen har startet

Den kommende innføringen krever opplæring av alle systembrukere ved Helgelandssykehuset. – Oppbyggingen og måten å jobbe på i DIPS Arena er betydelig endret sammenlignet med dagens journalsystem, i tillegg til visuelle endringer i brukergrensesnittet, påpeker prosjektlederen. Snarveier og ikoner er dessuten endret og det er nye veier å opprette dokumenter på.

– Vi har sendt ut timeplanen for opplæringen til alle lederne ved Helgelandssykehuset, sier Tom Dahlberg. Disse får ansvaret for å melde sine ansatte på klasseromsundervisning og e-læringskurs via Campus.

Rolle- og oppgavebasert opplæring

DIPS Arena består av moduler som i løpet av de neste årene skal tas i bruk ved alle sykehusene i Nord-Norge.​ Innføringen av det nye journalsystemet vil gjennomføres trinnvis. Opplæringen er skreddersydd medarbeidernes ulike roller og oppgaver, slik at systembrukerne får opplæring i det den enkelte har behov for i sin arbeidshverdag.

Planen er å starte med å innføre grunnleggende funksjonalitet som alle brukerne har behov for. Funksjonaliteten innføres i tur og orden ved alle fire helseforetak i regionen, før man tar fatt på videre innføring. Her kan du se hvilken funksjonalitet som innføres i 2020.